خانه / فرهنگی / اخبار / جوانترین فاتح لوتسه

جوانترین فاتح لوتسه

در روز۱۶ فروردین ۱۳۸۱یک کوهنورد ۱۸ ساله ایرانی توانست در معیت تیم ملی کوهنوردی کشورش بر فراز قله لوتسه چهارمین کوه مرتفع دنیا به ارتفاع ۸۵۱۶ متر بایستد و آنچه را امروزه در هیمالیا تحت عنوان رکورد جوانترین فاتح مرسوم شده را کسب بنماید.

این جوان که نامش مقبل هنرپژوه بود، بعدها بر اثر سقوط از سنگ در کوهستان جان باخت تا تنها نام و رکورد آن روز بزرگ در خاطره ها بماند.

اما در ساعت ۸:۱۰ روز ۲۰ می ۲۰۱۱ جوانترین هندی فاتح اورست با ۱۷ سال سن رکورد جوانترین فاتح چهارمین کوه دنیا لوتسه را نیز به نام خودش به ثبت رساند.

آرجون واجپای که در سال ۲۰۱۰ یا ۱۶ سال و ۱۱ ماه و ۱۸ روز سن توانسته بود خود را به عنوان جوانترین هندی فاتح این کوه به قله اورست بام دنیا برساند، اینک و با گذشت ۱ سال در مسیر صعود به کوهی که تنها ۳۳۲ متر از اورست کوتاهتر و در فاصله ۴ کیلومتری جنوب آن قرار دارد، موفق به فتح آن گردید.

آرجون که شاید هیچگاه نامی از آنکه پیش از خود رکورددار لوتسه بوده را نشینیده است، در زمان صعود ۱۷ سال و ۱۱ ماه و ۱۶ روز سن داشت. او در هوایی خوب و صاف به کمک ۳ شرپای نپالی بر بام لوتسه ایستاد تا نامش بر فراز این کوه جاودانه شود. همانطور که نام مقبل بر صخره های شهر بوکان و دل همنوردانش در صعود لوتسه همواره جاودانه خواهد ماند. یادش به خیر

منبع : وبلاگ کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *