خانه / فرهنگی / اخبار / حمله به " لیلا کوه " از سمت "دیو شل"

حمله به " لیلا کوه " از سمت "دیو شل"

lyila kooh

 لیلاکوه، کوهی بر فراز شهر لنگرود در استان گیلان است. این کوه مثل دیگر کوه‌های سرزمین‌های شمالی ایران پوشیده از درخت است. کیش، افرا، گردو و… درختان کهنسال روییده بر این کوه سبز هستند و همین هم لیلاکوه را مانند دیگر نقاط شمال مورد طمع مافیای چوب قرار داده است. در جدیدترین اتفاق در چهار روز گذشته در روستای «دیو شل» که در دامنه لیلاکوه واقع است مافیای چوب اقدام به قطع گسترده درختان کرده‌اند. به‌گونه‌ای که به گفته برخی منابع محلی در همین مدت دست‌کم پنج‌کامیون چوب حاصل از درختان قطع‌شده در لیلاکوه توسط این افراد به‌فروش رفت.

 افزایش فعالیت مافیای چوب در روزهای اخیر اما، واکنش مردم محلی و فعالان زیست‌محیطی شهر لنگرود و روستای دیو شل را به همراه داشت. مردم محلی در اعتراض به اقدامات صورت‌گرفته تجمع کرده و خواستار جلوگیری از قطع درختان شدند. یک سازمان مردم‌نهاد زیست‌محیطی هم پیگیر شکایت از موضوع قطع درختان لیلاکوه شد و به منابع طبیعی شهرستان لنگرود شکایت برد، با این حال بعد از چهار روز فعالیت افراد متخلف که پیش از آن مجوزی در اختیار نداشتند از سوی منابع طبیعی شهرستان مجوز لازم را برای کار خود دریافت کردند. تناقض ماجرا اما زمانی بود که در مجوز لازم فقط برای قطع هفت ‌اصله درخت موافقت شده بود.

 در همین رابطه مرتضی مهدی‌پور فعال محیط‌زیستی در لنگرود به «شرق» می‌گوید: «در روزهای اول شروع به کار افراد جنگل‌خوار، قطع‌کردن درختان بی‌سروصدا و پنهانی انجام می‌شد اما وقتی دیدند کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد بر وسعت و دامنه کار خود افزودند، به‌گونه‌ای که طی این چند روز حداقل پنج‌کامیون چوب از روستا به بیرون برده شد که همه در این مدت قطع شد. بر اساس برآوردی کلی می‌توان گفت بیشتر از ۷۰۰ اصله درخت در این چند روز توسط این افراد بریده شد، حتی همین الان که با فشارهای مردمی و گروه‌های دوست‌دار محیط‌زیست جلوی آنها گرفته شد در محل در حدود صد تنه درخت بریده‌شده افتاده است.» او می‌افزاید: «با دخالت، اعتراض و جلوگیری مردم از این کار، اره سیار و یک دستگاه ماشین افراد متخلف به پاسگاه منطقه تحویل داده شد اما خود این افراد بازداشت نشده‌اند، آنها حداقل چهار روز است در حال بریدن درخت هستند، اما مجوز را دیروز (شنبه) گرفتند که آن هم برای قطع هفت درخت بود.»

آنگونه که این فعال محیط‌زیستی در لنگرود به «شرق» می‌گوید: «وضعیت اکوسیستم منطقه ما به شکلی است که هر کس در باغ خودش بر می‌دارد و درختان را برای فروش قطع می‌کند، ما با تلاش‌های زیاد سعی کردیم مردم را از خطرات این کار آگاه کنیم تا از خطرات آن پیشگیری بشود. ما نمی‌خواهیم استانمان مثل بقیه نقاط شمال در مازندران و گلستان شود که قطع درختان هرساله منجر به وقوع سیل‌های خطرناک و کشنده می‌شود، چون این اتفاق برای منطقه لنگرود از انفجار بمب هم خطرناک‌تر است.»

 به گفته مهدی‌پور چوب درختان بریده‌شده توسط افرادی که دلال چوب در شمال هستند برای کارخانه‌های چوب‌بری‌و کاغذ‌سازی در طالش و نکا خریداری می‌شود، قیمت هر تن چوب خریداری‌شده توسط دلالان چوب ۱۵۰هزارتومان است و اگر یک کامیون ۱۰تن چوب بر آن بار شود، یک‌و‌نیم‌میلیون‌تومان برای آن پرداخت می‌شود. همین قیمت هم برخی افراد را برای قطع‌کردن درختان منطقه وسوسه می‌کند. اما این در حالی است که با قطع‌کردن درختان منطقه برای کسب سودی اندک، در ادامه خطراتی بسیار سنگین را متوجه منطقه و محل زندگی خود خواهند کرد. چرا که با کاهش پوشش درختی مناطق پربارانی مانند شمال شرایط برای وقوع سیل‌های خطرناک، رانش زمین و از بین‌رفتن خاک حاصلخیز منطقه فراهم می‌شود.
سال‌هاست اتفاقاتی از این دست در بیشتر نقاط استان‌های مازندران و گلستان رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع علاوه بر واردکردن هزینه‌های سنگین مالی به مردم منطقه تلفات انسانی نیز به بار می‌آورد.

 با این حال وقوع چنین سیل‌هایی در استان گیلان به دلیل سالم‌تر بودن پوشش گیاهی کمتر به وقوع می‌پیوندد.

 اما اگر مافیای چوب فعالیت خود برای قطع درختان در این استان را افزایش دهد بعید نیست در آینده‌ای نزدیک شاهد رخ‌داد چنین مواردی در این استان نیز باشیم. تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش تلاش شد با رییس سازمان منابع طبیعی و جنگل‌کاری شهرستان لنگرود در رابطه با جزییات بیشتر ماجرا و دلیل صدور مجوز برای افراد مخرب جنگل صحبت شود اما این مدیر همه تماس‌های «شرق» را بی‌پاسخ گذاشت.

(منبع : سایت زیست بوم به نقل از روزنامه شرق )

zp8497586rq
zp8497586rq

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …