خانه / فرهنگی / اخبار / رضا شهلایی فاتح فله اورست/ نیاز به تغییر در کوهنوردی ایران کاملاً حس می شود

رضا شهلایی فاتح فله اورست/ نیاز به تغییر در کوهنوردی ایران کاملاً حس می شود

خبرگزاری کردپرس: رضا شهلایی کوهنورد برجسته کرد و فاتح قله اورست گفت: نیاز به تغییر در کوهنوردی ایران کاملاً حس می شود و رئیس جدید فدراسیون باید نیروهایی که دارای تفکرات جدیدتر و به روزتر هستند را وارد بدنه این فدراسیون کند.

فاتح بلندترین قله دنیا با استقبال از انتخاب رضا زارعی به عنوان رئیس جدید فدراسیون کوهنوردی ایران گفت: خوشبختانه آقای زارعی سال ها کوهنورد و مدرس این رشته بوده اند و مدت ها نیز در بدنه فدراسیون مشغول به فعالیت بوده اند، بنابراین شناخت خوبی از کوهنوردی ایران دارد و در ضمن فرد غریبه ای برای جامعه کوهنوردان محسوب نمی شود. همه این ها امتیاز مثبتی برای وی محسوب می شود.

تغییر لازمه فدراسیون کوهنوردی

شهلایی در ادامه صحبت هایش انجام «تغییر» را لازمه حال حاضر کوهنوردی ایران دانست و اظهار داشت: آقای شعاعی رئیس فدراسیون قبلی در کنار خدماتی که انجام دادند ولی تغییری را در فدراسیون ایجاد نکردند و به عبارتی دنباله رو فدراسیون قبلی بودند و همین رویکرد جامعه کوهنوردی را با رکود مواجه کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین گام در این راه استفاده از نیروهای جدید است. رئیس جدید فدراسیون باید نیروهایی که دارای تفکر جدیدتر و به روزتر هستند را وارد بدنه فدراسیون کند، نه اینکه باز از همان نفرات، تفکرات و برنامه ها بهره بگیرد. در این زمینه صرفاً کوهنورد بودن ملاک نیست اما لازم است نفرات انتخاب شده از بدنه جامعه کوهنوردی باشند و یا حداقل در آن کمیته و پست مربوطه دارای تخصص باشند. ما خوشبختانه نیروهای خوبی در سطح ایران داریم.

این کوهنورد باسابقه کرمانشاهی افزود: اگر آقای زارعی می خواهد در پایان این چهار سال یک کارنامه موفق از خود برجای بگذارد باید رویکرد تغییر و اصلاح را به طور جدی دنبال کند. البته ایشان در مصاحبه ای گفته اند که من درها را باز می کنم تا همه بتوانند بیایند. اگر این گفته به طریق درستی عملی شود گمان می کنم این فدراسیون موفق تر از فدراسیون های فبلی خواهد بود.

آموزش امری فراموش شده در کوهنوردی

شهلایی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه طی این سال ها مسئله ای به نام کمیته آموزش و مربیان فراموش شده است اظهار داشت: متاسفانه مربیان و کوهنوردان کارآزموده و دلسوزی که سال های سال زحمت کشیده اند و زندگی خود را صرف آموزش کوهنوردی به جوانان کرده اند طی این سال ها فراموش شده اند. آقای زارعی باید این نقیصه را جبران کند و این افراد که سرمایه های ورزش کوهنوردی محسوب می شوند را در عرصه های مختلف به کار گیرد.

این کوهنورد فنی و باتجربه مسئله آموزش را یک مقوله بسیار مهم در کوهنوردی دانست و گفت: ۹۰ درصد از اتفاقات ناگوار اخیر کوهنوردی ایران ناشی از ضعف آموزش است. اگر بخواهیم در این زمینه مقایسه ای انجام دهیم می بینیم در هیچ کجای دنیا در این مقیاس و در این ابعاد برای گروههای کوهنوردی حوادث ناگوار اتفاق نیافتاده است. طی این سال ها بسیاری بدون طی کردن مراحل آموزشی با یک پله چند پله کردن خواسته اند یک شبه به اوج برسند، این رویه درست مثل این است که یک فرد دبستانی بخواهد یک راست دانشگاه برود.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل بی توجهی های فدراسیون اغلب گروه ها و باشگاه های کوهنوردی از فعالیت بازماندند و یا دچار رکود شدند و حاصل کار این شد که موضوع آموزش جوانان از این طریق بسیار کمرنگ شود.

فاتح بلندترین قله دنیا در ادامه تاکید کرد: اگر بعد آموزشی ما قوی تر شود دیگر شاهد اتفاقات ناگواری که طی سال های اخیر افتاد نخواهیم بود. بنابراین فدراسیون باید زمینه فعال شدن باشگاه ها و گروه های کوهنوردی را دوباره فراهم کند. البته با توجه تنگناهای مالی کشور ما نباید توقع کمک مالی داشته باشیم ولی می توان از طریق هیئت ها این گروه ها را ملزم کرد که جلسات هفتگی شان را به صورت منظم برگزار کنند و گزارش فعالیت هایشان را به هیئت ها منعکس کنند و اگر امکاناتی هم هست در اختیار آن ها گذاشته شود.

فدراسیون از تیم داری پرهیز کند

رضا شهلایی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه فدراسیون کوهنوردی باید از تیم داری پرهیز کند اظهار داشت: وظیفه فدراسیون این نیست که چند کوهنورد را دور خود جمع کند و تیم داری کند، بلکه وظیفه اش مشخص نمودن جهت گیری های کلان ورزش کوهنوردی و تنظیم برنامه های این رشته پرطرفدار در کشور است. متاسفانه یکی از ضعف های فدراسیون در دوران مدیریت آقای شعاعی و آقاجانی این مسئله بوده که حتما باید برطرف شود.

این کوهنورد باتجربه کرمانشاهی ادامه داد: فدراسیون ها در حقیقت متولی کوهنوردی کشور هستند نه متولی یک گروه و یا تیم خاص. فدارسیون کوهنوردی باید از تجربه ناموفق فدراسیون فوتبال در زمینه تیم داری و حمایت های بی رویه از استقلال و پرسپولیس درس عبرت بگیرد و وارد این عرصه نشود.

فاتح قله اورست در پایان گفت: متأسفانه طی این سال ها سازمان تربیت بدنی و در ادامه وزارت و ورزش و جوانان اهمیت چندانی برای رشته کوهنوردی قایل نبوده و به عنوان یک رشته ورزشی تاپ به آن نگاه نکرده اند. امیدوارم این نگاه عوض شود مسئولین وزارت ورزش و جوانان اهمیت بیشتری برای رشته کوهنوردی قایل شوند.

منبع: سایت کوه نیوز

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *