خانه / فرهنگی / مطالب فرهنگی / روز جهانی کوهستان مبارک

روز جهانی کوهستان مبارک

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳، روز ۱۱ دسامبر را به عنوان «روز جهانی کوهستان» تعیین نمود و از سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) خواست تا مسئولیت هماهنگی و اجرای این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. سازمان فائو با تشکیل نهاد جدیدی به نام “مشارکت بین المللی برای کوه ها” (Mountain Partnership) تمامی فعالیت های اجرایی این روز را به این نهاد واگذار نمود. نهاد “مشارکت بین المللی برای کوه ها” هر ساله با انتخاب یک موضوع (تِم)، از اعضای خود در سراسر جهان دعوت می‌کند تا با اجرای آیین های ویژه نظیر برگزاری نشست و همایش، انتشار ویژه‌‌نامه، برگزاری جشن، اعلام از طریق رسانه‌ها و … برای بزرگداشت این روز تلاش کرده و بر اهمیت نواحی کوهستانی تأکید نمایند.

kuhestan0

موضوع روز جهانی کوهستان در سال جاری میلادی (۲۰۱۵)، «بهبود محصولات کوهستان برای معیشت بهتر» تعیین شده است. محصولات و خدمات کوهستان می توانند به میزان زیادی، معیشت کوه نشینان را بهبود بخشند. اگرچه کشاورزی کوهستان نمی تواند با قیمت و حجم محصولات پایین دست رقابت کند اما می تواند ارزش و کیفیت بالایی داشته باشد به طوری که اقتصاد محلی را تقویت کند.

«روز جهانی کوهستان» فرصتی است برای سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و دوستداران کوهستان تا در جهت ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد سازوکارهای مؤثر حفظ و توسعه پایدار نواحی کوهستانی تلاش نمایند.

انجمن حفظ محیط کوهستان از اولین سال یعنی ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ میلادی)، اطلاع‌رسانی درباره‌ این روز را با برگزاری نشست و چاپ ویژه‌نامه انجام داده است. در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) به منظور بزرگداشت این روز، یک جشنواره سه روزه توسط انجمن برگزار گردید.

منبع: وبسایت انجمن حفظ محیط کوهستان

همچنین ببینید

نوروز ۱۴۰۰

همنوردان گرامی با سپری شدن سوز و سرمای زمستانی، شاخه های سرد و بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *