خانه / فرهنگی / مطالب فرهنگی / شناسایی و نام گذاری کوه اورست

شناسایی و نام گذاری کوه اورست

 اول دسامبر برابر است با سالروز درگذشت کلنل سرجورج‌اورست، رئیس سازمان نقشه برداری هندوستان. او در ۴ جولای ۱۷۹۰ در Gwernvale مانور در غربCrickhowell ولز متولد شد و طی سالهای ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۳ به عنوان رئیس سازمان نقشه برداری هندوستان فعالیت نمود. اگرچه سال ۱۸۶۵ به دستور انجمن سلطنتی جغرافیا و بنابر توصیه‌ نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان نام او بر روی بلندترین قله جهان نهاده شد، اما واقعیت آن است که خود سرجورج هیچگاه این کوه را از نزدیک ندیده بود. در واقع عمده تلاشهای صورت گرفته که منتج به شناسایی مرتفعترین کوه دنیا نیز شده بود به واسطه یکی از عظیم ترین و حیرت انگیزترین پروژه ها در تاریخ علم صورت گرفت که طی آن ارتفاعات و مساحت هند با همکاری چندین هزار هندی با عنوان “محاسبه مثلثاتی بزرگ” (جی تی اس) نام نهاده شد. این پروژه در سال ۱۸۱۹ آغاز و حدود ۳ دهه به طول انجامید. این عملیات بیش از ۱۶۰۰ مایل (۲۵۷۰ کیلومتر) را پوشش می داد و در جریان آن افراد بیشماری عمدتا بر اثر حمله ببرها یا ابتلا به مالاریا جان باختند.

کلنل سرجورج‌اورست
کلنل سرجورج‌اورست

اما بسیاری عامل اصلی شناسایی مرتفعترین کوه دنیا را فردی به نام “رادهانات سیکزار” می دانند. ریاضی‌دان جوانی که با رمزگشایی از داده های ریاضی موفق شده بود ارتفاع قله “اکس وی”، در رشته کوه‌های هیمالایا را اندازه گیری کند.
جان کی، مورخ بریتانیایی و نگارنده دو کتاب در این زمینه می گوید: “مهارت های ریاضی در کار سیکزار جنبه اساسی داشت و جرج اورست از او به عنوان یک نابغه کم نظیر نام می برد.”
“سیکزار نیز احتمالا مانند جرج اورست هرگز کوه اورست را ندیده بود.”

احتمال اینکه این کوه بلندترین قله جهان باشد، اولین بار در سال ۱۸۴۷ زمانی که مساحان آن را از نزدیکی دارجیلینگ، در شمال هند، رویت کردند، مطرح شد. طی سه سال پس از آن، مساحان مختلف برای چندین بار مناظرات خود را ثبت کردند. اما تا تکمیل محاسبات مکرر برای آزمودن نتایج در سال ۱۸۵۶ اورست بلندترین قله جهان معرفی نشد.

سیکزار، فرزند یک برهمن بنگالی، در اکتبر سال ۱۸۱۳ در جوراسانکو، شهر قدیمی کلکته، متولد شد. او در کالج معروف هندو در این شهر به مطالعه ریاضیات پرداخت و به اصول زبان انگلیسی آشنایی داشت. سیکزار که انسانی پرکار بود، هرگز ازدواج نکرد و زندگی خود را وقف محاسبات پیچیده ریاضی کرد. جرج اورست بی وقفه درحال ستایش از این نابغه ارقام بود و یک بار نوشت که سیکزار “یک مرد جوان نیرومند و سرشار از انرژی است که حاضر است برای احراز دانش عملی در کلیه ابعاد حرفه خود، سختی ها را به جان بخرد.”
شاید همین امر موجب گردید تا سرجورج اورست به شدت با نامگذاری مرتفعترین کوه دنیا به نام خودش مخالفت نماید. امری که سرانجام محقق گردید و به رغم گذشت بیش از یکصد و پنجاه سال همچنان به نام او شناخته می‌شود. جورج اورست پس از بازنشستگی به انگلستان بازگشت و به عنوان همکار در انجمن جغرافیای سلطنتی به کار مشغول شد. او در سال ۱۸۶۱ لقب شوالیه گرفت و یکسال بعد معاون انجمن جغرافیای سلطنتی شد.اورست در لندن در ۱ دسامبر سال ۱۸۶۶ درگذشت و در کلیسای سنت اندرو، هاو، در نزدیکی برایتون به خاک سپرده شد.

منبع: وبلاگ کوه قاف

برگفته از وبلاگ پسران کوهستان

همچنین ببینید

نوروز ۱۴۰۰

همنوردان گرامی با سپری شدن سوز و سرمای زمستانی، شاخه های سرد و بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *