خانه / فرهنگی / اخبار / مهمترین عامل تب خال در کوهنوردی اشعه خورشید است

مهمترین عامل تب خال در کوهنوردی اشعه خورشید است

مهمترین عامل تب خال در بین کوهنوردان اشعه ماوراء خورشید است که باید ورزشکاران از تابش نور مستقیم آن دور باشند.

حمید مساعدیان، رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: کوهنوردانی که در کوهستان تردد می کنند برخی اوقات شاهد تب خال در میان لب های خود می شوند، مهمترین عامل این بیماری نور خورشید است و ورزشکاران باید از تابش نور آن به صورت مستقیم به بدن  دوری کنند.
وی تصریح کرد: به غیر از نور مستقیم خورشید عواملی چون خستگی مفرط تب،ترس، گرسنگی های زیاد و صعودهای بلند مثل (علم کوه، دماوند‌ و غیره) در پیدایش تب خال مؤثر است.
مساعدیان در ادامه گفت: تب خال بیماری شایعی است که نمی توان آنرا را معالجه کرد یا به کلی از آن پیشگیری کرد اما راه هایی وجود دارد که می توان بروز آن را کاهش داد.
وی، تأکید کرد: علائم و نشانه های تب خال شامل تعدادی تاول کوچک و دردناک پس از مایع است که روی منطقه برجسته، قرمز و دردناک پوست قرار می گیرد.
وی عنوان کرد: معمولاً هفت تا ۱۰ روز طول می کشد تا تب خال بر طرف شود این بیماری معمولاً روی لب ها ظاهر می شود اما گاهی روی سوراخ های بینی، چانه یا انگشتان دست هم دیده می شود گرچه غیر معمول است اما ممکن است تب خال در داخل دهان هم بروز کند.
مساعدیان گفت: علائم تب خال ممکن است حداکثر تا ۲۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً هفت تا ۱۰ روز طول می کشد تاول ها شکل بگیرند.
مساعدیان یادآور شد: تبخال ها عموماً بدون درمان بهبود می یابند اما در مواردی باید به پزشک مراجعه شود اگر زمانی که دچار بیماری دیگر هستید برای آنکه دستگاه ایمنی شما مختل نشود باید به پزشک مراجعه کنید.
وی تأکید کرد: تبخال مسری است و از طریق پوست منتقل می شود و می تواند حتی زمانی که تاول دیده نمی شود مسری باشد اما بیشترین خطر انتقال عفونتش زمانی است که تاول ها ظاهر می شوند مساعدیان گفت: اگر به تبخال مبتلا هستید از تماس با نوزادان و افراد مبتلا به آلرژی و اگزما پرهیز کنید.
وی اضافه کرد: عفونت تبخال چشم که نقطه جوش بر روی قرنیه است عامل مهم کوری می باشد و این عارضه نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.
مساعدیان تأکید کرد: تبخال عموماً بدون نیاز به درمان پس از ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابد اگر به حملات مکرر تب خالی دچار می شوید پزشکان ممکن است داروهای ضد ویروسی برایتان تجویز کنند وی افزود: هنگام حضور طولانی مدت زیر آفتاب چه در تابستان و چه در زمستان روی لبها و صورت کرم ضد آفتاب بمالید تا از ظهور تبخال پیشگیری شود.
مساعدیان خاطرنشان کرد: تبخال معمولاً بدون درمان ناپدید می شود در طول مدتی که به این بیماری مبتلا هستید با رعایت نکات زیر می توانید از ناراحتی رهایی یابید.
استفاده از کرم ها، کرم های معمولی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند ممکن است راحتی شما را فراهم کنند اما انتظار نداشته باشید که بهبودی سریع باشد.
استفاده از داروها (مسکن ها) و داروهایی مانند آسپرین، استامینوفن و ایپوپروفن برای تخفیف درد خوب است به کودکان هیچ گاه آسپرین ندهید این دارو می تواند یک عارضه نادر بالقوه کشنده را در کودک ایجاد کند.

منبع : وبلاگ کوه نوشت

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *