خانه / فرهنگی / اخبار / نانگاپاربات باز هم قربانی گرفت تام بلارد سرنوشتی همانند مادرش پیدا کرد

نانگاپاربات باز هم قربانی گرفت تام بلارد سرنوشتی همانند مادرش پیدا کرد

در حالی که تقریبا به پایان اکسپدیشن های زمستان ۲۰۱۹ رسیدیم، امسال هم به مانند سال گذشته نانگاپاربات حادثه ساز شد
همانطور که قبلا گفتیم قرار بود زمستان امسال تلاش برای صعود به قله نانگاپاربات از مسیر جدید گرده “مامری” بدون ثابت گذاری طناب و بدون اکسیژن، توسط یک تیم چهار نفره متشکل از “دانیله ناردی” “تام بلارد” “رحمت اله بیگ” و “کریم حیات” صورت گیرد. در طول اکسپدیشن دو عضو پاکستانی این تیم “کریم حیات” و “اله بیگ” به تلاش خود خاتمه دادند. رحمت اله بیگ به دلیلِ ابتلا به التهاب حنجره و کریم حیات به دلیل مفقود شدن تعدادی از ابزارهایش در حین ریزش بهمن. در نهایت دو کوهنورد ایتالیایی و بریتانیایی همچنان به تلاش خود بر روی این قله سر سخت ادامه دادند و طبق آخرین خبری که از آن ها منتشر شد، موفق شده بودند پس از برپایی کمپ ۳ در ارتفاع ۵۷۰۰ متر، تا ارتفاع ۶۰۰۰ متر صعود و کمپ ۴ را در این ارتفاع برپا کنند.
اما ناگهان همه چیز عوض شد. در ابتدا تیم مستقر در بیس کمپ، علت بی خبری از این دو کوهنورد را عدم سیگنال دهی در کمپ کمپ ۴ اعلام کردند اما پس از گذشتن دو روز نگرانی ها بیشتر و بیشتر شد‌. افرادی برای امداد رسانی داوطلب شدند. از جمله آن ها “علی صدپارا” کوهنورد مشهور پاکستانی که می توان گفت بیش از هر کسی نانگاپاربات را میشناسد راهی بیس کمپ شد.
الکس تکسیکون که در حال تلاش بر روی کی دو بود، اکسپدیشن خود را خاتمه داد و خود را به بیس کمپ کی دو رساند تا از آنجا با هلی کوپتر راهی بیس کمپ نانگاپاربات شود .در ابتدا شرایط جوی مانع پرواز هلی کوپتر شد و این امر شرایط امداد رسانی را کند کرد.
همچمین کریم حیات یکی از هم تیمی های این دو کوهنورد که پیش تر به اکسپدیشن خود پایان داده بود، پس از شنیدن خبر مفقودی هم تیمی هایش دوباره راهی بیس کمپ شد.
لازم به ذکر است که در میانه اکسپدیشن تیم با چالش طاقت فرسایِ مدفون شدن ابزار و چادر هایشان روبرو شدند و زمان زیادی را صرف کندن و جستجویِ کمپ های گم شده کردند و خیلی از این ابزار را پیدا نکردند.
نکته ای که شاید اکسپدیشن تراژیک نانگاپارباتِ امسال را تراژیک تر کند یکسان شدن سرنوشت تام بلارد با سرنوشت مادرش “آلیسون هاگریوز” است. پیکرِ هر دو کوهنوردِ مشهور بریتانیایی در کوههای غول پیکر پاکستان برای همیشه مدفون شد. پیکر مادر در کی دو در سال ۱۹۹۵ و پیکر پسر در نانگاپاربات در سال ۲۰۱۹.
یاد تمامی کسانی که برای ارتقا ورزش کوهنوردی، در کوهستان جان باختند جاودانه. به خصوص آخرین قربانیان نانگاپاربات دانیله ناردی و تام بلارد

منبع: تحریریه کوه نوشت، وبلاگ کوه قاف
گردآوری و تنظیم: گروه کوهنوردی تیلار رشت

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *