خانه / فرهنگی / قلم همنورد / ” هجده سال فراز و فرود در تیلار”

” هجده سال فراز و فرود در تیلار”

       در یک روز زیبای بهاری سال ۱۳۷۷ ، عده ای با دلی به بزرگی و فراخی دشتها و کوههای پر شقایق تالش ، در دامنه کوهی سر سبز ، نام ” تیلار” را برای گروه کوچک خود در آن زمان برگزیدند که امروز پس از هجده سال به واقع یکی از فعال ترین گروه های کوهنوردی در سطح شهر و استان بشمار می رود .

Tilar .18
زنان و مردانی که در ابتدا تصمیم گرفتند این گروه را تاسیس کنند ، برآن بودند تا به اجتماعی ترین ورزش ممکن یعنی کوهنوردی بپردازند و تا حد امکان در رشد و اشاعه آن بکوشند. آنان کوهنوردی را نه فقط به مثابه ی یک ورزش و بالا و پایین رفتن از کوه ، بلکه قسمت مهمی از زندگی می دانستند و پرداختن به آن را تمرینی اساسی برای گذران زندگی و عبور از مشکلات و پیچ و خم هایش فرض می نمودند . البته طبیعی بود که ما تیلاری ها هم به مانند همه ی گروه ها و نهادهای زنده و بالنده ، در روند حرکت خود در کنار موفقیتهای مان ، دچار اشتباهاتی نیز شده ایم و اساسن پرداختن به همان لغزشها و دوری جستن از آنها بود که امروزه گروه تیلار را در راه رشد و تکامل خود به عنوان یکی از فعال ترین و پر مخاطب ترین گروه های کوهنوردی درآورده است .
از همان ابتدای تاسیس ، بعضی از مقوله های مهم حرکتهای اجتماعی پیشرو ، برای هیات موسس از اهمیت خاصی برخوردار بود : تدوین پیش نویس اساسنامه ، برگزاری به موقع مجمع و انتخاب هیات مسوولین ، بازرسان و تدوین نهایی اساسنامه و حتی آیین نامه داخلی گروه ازجمله ی آن کارها بود که در ماههای اول بعد از راه اندازی گروه اتفاق افتاد .

یکی از مسایل با ارزش تیلار که از ابتدای فعالیت تاکنون همواره روی آن تاکید ویژه می شود ، تدوین و بررسی همه موارد و برنامه ها بصورت شورایی است و لزوم قائم به فرد نبودن تصمیمات متخذه از جانب گروه . یعنی هیچ گاه نه دبیر و نه هیچ یک از اعضای هیات مسوولین ، نتوانستند و نخواستند که خود سرانه در خصوص یک موضوع ، تصمیم گیری نمایند . اهمیت این مسئله به گونه ای است که یک ماده در اساسنامه گروه را به خود اختصاص داده است . (ماده ۳۶) .
گروه برای اینکه بتواند به همه اهداف تعریف شده اش در اساسنامه نایل آید ، شکل اجرای برنامه های کوهنوردی خود را به سه شیوه تعریف نمود : برنامه های گلگشت ، برنامه های نیمه سنگین و سنگین . یعنی با این شیوه ها سعی شده است که هم به رشد و اشاعه کوهنوردی در بین اقشار مختلف با تفاوت سنی بالا بپردازد و هم به اشتیاق و میل به پیشرفت جوانان علاقه مند ، پاسخ مثبت دهد . این بود که از همان ابتدای فعالیت ، با تدوین و بررسی برنامه های متعدد ، کوهها و ارتفاعات گوناگون در مناطق مختلف ، شاهد حضور کوهنوردان تیلار بوده اند .

آری ؛ گروه بر طبق اساسنامه تنظیمی به راه خود ادامه داد و به اجرای برنامه های گوناگون در سطوح مختلف پرداخت . از انجام صعودهای عمومی در مناطق بکر و زیبای کوهپایه ای با شرکت زیاد جوانان و خانواده ها گرفته تا شناسایی و انجام صعودهای چند روزه در مناطق مختلف کوهستان ، چه قله های بلند بالای ۴۰۰۰ متر و چه عبور از گردنه های مرتفع و تاریخی . برنامه هایی که هر کدام از آنها ، با مجموعه ای از خاطرات ریز و درشت در ذهن شرکت کنندگانش نقش بسته است .
اعضای گروه در طول همه سال های گذشته سعی کرده اند با تلاش فراوان برنامه های کوه را در کیفیتی مطلوب نگاه دارند . به جرات می توان گفت در همه این دوران عناصری از گروه علاوه بر فعالیت در داخل ، با حفظ باورهای مشخص به کار در نهادهای دیگری از جمله هیات کوهنوردی ، جامعه کوهنوردی و کانون کوهنوردان استان گیلان پرداختند و این یعنی توانایی بالای تیلار درهر دو عرصه نظری و عملی در مجموعه کوهنوردی استان .

رفقای همنورد ، حال که در آغاز نوزدهمین سال فعالیت خود در گروه کوهنوردی تیلار قرار داریم وظایف ما به عنوان یک عضو و یا همنورد گروه در این برهه از زمان بیش از پیش بوده و باید بر اساس منشور داخلی مان اساسنامه و همچنین منشور جهانی مان “تیرول” ورزش کوهنوردی را با همه مشخصات و ویژگی های بارزش مورد توجه قرار دهیم تا از این بابت مسوولیتی که بر عهده ماست را انجام داده و در این میان حق انسانهای شریفی که از بانیان این گروه بودند و دست پرجفای زمانه تعدادی از آنان را اکنون از ما دور ساخته است، ادا نماییم .

مسعود سلیم پور

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *