خانه / فرهنگی / قلم همنورد / ” هر کوهنورد یک کاغذ یک قلم ” !

” هر کوهنورد یک کاغذ یک قلم ” !

  “هر کوهنورد یک کاغذ ، یک قلم ”

(به بهانه تشکیل کتابخانه در تیلار) 

پیش از همه باید یک تبریک جانانه به دلیل تصویب تشکیل کتابخانه کوهنوردی در گروه در مجمع اخیر به همه اعضاء و همنوردان تیلار گفت .
اگر چه بحث کتاب و کتابخوانی در این دیار ناخودآگاه آدمی را یاد این روایت ” مدینه گفتی و کردی کبابم” می اندازد و تعداد تیراژ اغلب آنها در مملکت ۷۵ میلیونی ما به اعداد فاجعه بار ۳ رقمی رسیده است . اما میزان انتشار کتاب ، نشریه و در سالهای اخیر سایت و وبلاگ در عرصه کوهنوردی نشان می دهد که این ورزش تا چه حد مستعد به رشد علمی است و افراد مشغول به آن از علاقه مند ترین ورزشکاران هستند .

???????????????????????????????
به نظر می رسد، از تاسیس اولین گروه کوهنوردی کشورمان در باشگاه “نیرو و راستی” بیش از ۷۰ سال نمی گذرد (سال ۱۳۲۳) اما به جرات می توان گفت از همان سالها تاکنون مسایل مرتبط با این ورزش در شمار بیشترین کتب منتشر شده در مقایسه با سایر ورزشها ست و این خود نشان از حساسیت بالای کوهنوردان در فراگیری علوم و تکنیکهای این ورزش نه تنها در تجربه عملی در کوهستان ، بلکه از خواندن و فراگیری دانشهای مختلف کوهنوردی از روی کتب و نشریات است که محصول تجارب گرانبهای فرهیخته گان و خاک خورده های این رشته ورزشی است . فارغ از اینکه ورزش کوهنوردی چه میزان با رشد علمی در سالهای اخیر همراه بوده است یا نه ؟ و چه تاثیرات شگرفی درخلال این سالها از تجربه عملی کوهنوردان و به نظم درآمدن آنها درکتب ، نشریات ، نقشه ها نصیب کوهنوردی شده است ، حقیقتن امروزه تقریبن غیر ممکن است بدون خواندن کتابها ، نقشه ها و گذراندن دوره های گوناگون تئوری و عملی بتوان کوهنوردی بدون دردسری را تجربه نمود و از لذات فراوان آن بهره مند شد .
تاریخچه نگارش کتاب و نشریه در حوضه کوهنوردی در سرزمین ما اغلب به کوهنوردان و محققان اروپایی بر میگردد که از کوهپیمایی های خود در کوههای فلات پهناور ایران چند عنوان کتاب و نقشه بجا گذاشته اند . از جمله کوهنوردان آلمانی در دماوند و فرانسویان از زرد کوه بختیاری و همچنین روسها از درفک گیلان و البته چندین گزارش از علم کوه و سایر نقاط . در این میان نمی توان از زحمات فراوان زنده یاد “جلیل کتیبه ای” در دهه های ۲۰ و ۳۰ که به همراه همنوردان همیشگی اش “محمد کاظم گیلان پور” و “گغام میناسیان” به سادگی گذشت . همانها بودند که شرح گزارشهای خود را در عبور از تیغه های سخت و یخزده “شاخک” در منطقه علم کوه و سایر نواحی به رشته تحریر درآورده و چه تجربه ها که از خواندنش نصیب سایرین نگردید .
جالب است بدانیم تعداد کتب منتشره در زمینه کوهنوردی در کشورمان ، “به مدت ۴۴ سال از ۱۳۲۳ تا ۱۳۶۷ تنها ۳۷ عنوان بود”* اما این امر با رشد اصولی و سیستماتیک ورزش کوهنوردی پس از آن رو به فزونی گرفت و امروزه قریب به ۲۰۰ عنوان کتاب در خدمت جامعه بزرگ کوهنوردی کشورمان قرار دارد . کوهنوردان حتی برای بهره گیری بیشتر دز هنگام ورزش و عبور از سختی های آن اقدام به تدوین کتابهای شعر و سرود مخصوص کوهستان نموده اند . پر واضح است در آینده نیز با رشد روزافزون و علمی کوهنوردی در میان اقشار بخصوص جوان ، نیاز به تدوین و انتشار کتابهای متعدد در شاخه های مختلف کوهنوردی روز به روز بیشتر می گردد . امیدواریم ما کوهنوردان درکنار سایر دستاوردهای نوین فراگیری علوم و فنون این ورزش در حال گسترش از راههایی همچون اینترنت و . . . ، خود را از لذت به دست گرفتن و خواندن یک کتاب ارزشمند کوهنوردی و بهره گیری از تجارب نهفته در آن محروم نساخته و به فراموشی نسپاریم .

مسعود سلیم پور / اسفند ۹۳

*کتاب کوه – بهار ۶۷ – مرتضی دزفولی

(عکس موجود در متن کتابخانه پناهگاه قله یخچال در همدان است) .

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *