خانه / آموزش / مطالب آموزشی / ویژگی های سرپرست در برنامه کوهنوردی

ویژگی های سرپرست در برنامه کوهنوردی

– آشنایی با اصوا ابتدایی کوهنوردی و سنگنوردی و یخ و برف و همچنین گذراندن برخی از دوره ها از جمله جهت یابی ، هواشناسی ، خطرات کوهستان ،نقشه خوانی ،تغذیه،کمکهای اولیه و …
–  کنترل روانی و روحی خود در طول برنامه
–  تجربه شرکت در چندین برنامه کوهنوردی
–  شناخت از خود(نقاط قوت و ضعف،جسمی و روحی و…)
–  انعطاف پذیری ، مشورت با افراد و یا برخی از آنها و تصمیم گیری نهایی توسط خودش
– اصرار نورزیدن بی مورد بر اجرای کامل برنامه در صورت غیر ممکن بودن و یا احتمال خطر.
– در هنگام خطر خونسرد ، قاطع و سریع باشد
– واقع گرایی و تابع احساسات نشدن
– برخوردار بودن از توانایی روحی وجسمی بالا
– تا حدودی توان خلاقیت و مدیر و مدبر بودن و قدرت کنترل
– قابلیت پذیرش انتقاد و یا پیشنهاد از جانب افراد گروه
IMG_3594

اما مسئولیتهای سرپرست در روز اجرای برنامه چیست؟
بدیهی است که بخش مهم وظیفه یک سرپرست از لحظه اجرای برنامه آغاز میشود. البته این بدان معنا نیست که بخش بعدی از اهمیت کمتری برخوردار است.هرچه یک سرپرست قبل از اجرای برنامه پیش بینی های لازم را کرده باشد و برنامه را به شکل خوبی طراحی کرده باشد در حین اجرای برنامه از فشار کمتری برخوردار است و میتواند براحتی برنامه خود را به اجرا درآورد. و این قسمت از آن جهت مهم است که از این لحظه به بعد جان و سلامتی افراد گروه تا حدود زیادی در دست سرپرست است و نیز بتواند برنامه اش را طبق برنامه ریزی قبلی و موفق اجرا کند.


در آغاز برنامه اوضاع روحی و جسمی نفرات و همچنین کوله و وسایل آنها و نیز وسایل عمومی را باید کنترل کرد تا در حین اجرای برنامه مورد و یا مشکلی برای گروه پیش نیاید. آگاهی از کل اوضاع در حال جریان و کنترل آنها می تواند جلوی خسارت زدن به برنامه را بگیرد.
در برخی موارد گرفتن راهنمای محل و با خبر شدن از اوضاع عمومی منطقه ضرورت پیدا می کند ولی همیشه نمی توان به گفته ها و اطلاعات محلیان اطمینان کرد بخصوص از بابت زمانبندی های برنامه . مسیریابی و شناسایی معابر از روی نقشه و اطلاعات قبلی گاه در برنامه ها ضرورت پیدا میکند و از ان جهت یک سرپرست باید به این فنون آگاهی داشته باشد.
پیدا کردن محل های مناسب برای زمانهای استراحت و شب مانی و کمپینگ در احیای انرژی و رفع خستگی گروه موثر است ونیز تنظیم زمانهای استراحت به موقع و کنترل آنها در این مورد نقش مهمی را داراست.
انتخاب صحیح نفرات برای مسوولیت جلودار و عقب دار گروه بدین صورت که این نفرات از افراد برجسته و قوی گروه باشند تا بتوانند ریتم مناسبی برای حرکت گروه به وجود آورند و نیز این امکان را به سرپرست بدهد تا نظم خوبی برای تیم به وجود آورد و بتواند ابتدا گروه را کنترل نماید.
نظارت بر کار مسوولیتی که برای برنامه تعیین شده اعم از جلودار ،عقب دار،مسئول فنی،تدارکات،مالی،گزارش نویس و… از وظایف مهم سرپرست است.
یک سرپرست باید در طول برنامه اطلاع دقیقی از وضعیت روحی و جسمی افراد داشته باشد ونیز از وضعیت امکانات آنها از بابت کوله و مواد غذایی و آشامیدنی ها و… باخبر باشد تا در موقع لزوم تدابیر لازم را بکار برد. سرپرست یک تیم می تواند این توانایی را داشته باشد که در گروه خود بین افراد ارتباط برقرار کند و نیز اگر خود سرپرست بتواند این ارتباط را بین خود و اعضا قویتر سازد در کیفیت اجرای برنامه تاثیر مثبت خواهد داشت.
ایجاد نظم و هماهنگی و کنترل ریتم حرکت گروه و نظارت بر حرکت افراد و جلوگیری از پراکندگی آنان بهترین صعود را به وجود خواهد آورد.
برخورد مناسب سرپرست با افراد گروه بر روی تیم تاثیر بسیاری خواهد داشت. هر عکس العملی از جانب او در نظر افراد جلب توجه خواهد کرد. مانند چهره شاد ،عبوس ، نگران ، گرفته و یا آرام و… که تیم از آن تاثیر می گیرد و احساس شادمانی ، نگرانی ، دلهره و یا آرامش خاطر را در گروه به وجود آورد.
به خصوص در مواقع دشوار و خطرناک که توان روحی و جسمی افراد ممکن است تقلیل یابد نقش سرپرست در این مورد بسیار مهم  و تعیین کننده خواهد بود . تشویق ها و روحیه دادن ها و آرام کردن گروه در مواقع بحرانی باعث خواهد شد تیم سلامت و شاداب برنامه را به اتمام برساند.
در اخر باید این مورد را در نظر بگیریم که همیشه نمی توان یک سرپرست کامل بود و امکان خطا و اشتباه وجود دارد و نباید به خود غره شد و برنامه هایی اجرا کرد و افرادی را با خود برد که حد توان خارج است. باید حد و حدود توانایی های خود را بدانیم و آن را قبول کنیم و بر طبق آن برنامه ریزی کنیم، زیرا اتفاقی در برنامه ای که ما سرپرست ان هستیم بیفتد موجب پشیمانی ها و مسائل جبران ناپذیری خواهد شد چه بسا که کوهنوردان خوبی به همین دلایل کوهنوردی را کنار گذاشته اند.

همچنین ببینید

ماسک

هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

بر اساس تازه‌ترین یافته‌های محققان دانشگاه هرتفورد شایر، استفاده از ماسک هنگام انجام ورزش‌های سنگین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *