خانه / فرهنگی / اخبار / پرش از اورست

پرش از اورست

بدون شک این یکی از هیجان انگیزترین پروازها از فراز بام دنیا به شمار می آید. پروازی که تنها به کمپ اصلی ختم نگردید و پرنده تا نامچه بازار پیش رفت.

در روز ۲۱ می “بابو سانوار” کوهنورد و پرنده ۲۹ ساله نپالی موفق شد پرشی به طول ۲۰ کیلومتر را از فراز بام دنیا صورت دهد تا رکوردی دیگر بر رکوردهای اورست در بهار امسال بیافزاید. در این پرش تاریخی لاکپاشرپای ۳۵ ساله نیز به عنوان مسافر بابو را همراهی مینمود. این پرش نخستین گام از هدف ایشان یعنی برنامه “قله تا دریا”ی بابو به شمار می آید که طی آن وی قصد دارد با دوچرخه تا خلیج بنگلادش را رکاب زند.

بابو و لاکپا مسیر قله را از جبهه جنوبی و خاک نپال صعود کردند. آنها پس از فتح قله در مسیر بازگشت از طریق یال نوپتسه، از فراز قله پوکالده و شمال آمادابلام به سوی نامچه بازار پرواز کردند و در نهایت در فرودگاه سیانبوچه که بالاتر از نامچه بازار قرار دارد فرود آمدند.

این دو که ساعت ۸:۲۳ دقیقه به قله رسیده بودند پس از کمی استراحت و مهیا نمودن لوازم پرش، پرشی معادل ۴۲ دقیقه را پشت سرنهادند و در نهایت ۱۰:۳۷ دقیقه در باند سیانبوچه بر زمین نشستند.

تاریخچه پرش از اورست

در سال ۱۹۸۸ ژان مارک بوون کوهنورد فرانسوی از گردنه جنوبی در مدت ۱۱ دقیقه خود را به کمپ اصلی رساند.

در سال ۱۹۹۰ ژان نوئل روشه و پسرش که عنوان نخستین پدر و پسر فاتح اورست را کسب نموده بودند موفق شدند از گردنه جنوبی تا کمپ اصلی را در مدت ۱۷ دقیقه فرود آیند.

۱۷ سال بعد برتراند به همراه همسرش کلایر که از مسیر شمالی قله را فتح نموده بودند از همان جبهه شمالی با پاراگلایدر فرود آمدند.

منبع : وبلاگ کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *