خانه / فنی / سنگنوردی / چند نمونه از اصطلاحات مهم سنگنوردی در رابطه با استیل و نوع صعود

چند نمونه از اصطلاحات مهم سنگنوردی در رابطه با استیل و نوع صعود

1407484519345802_jpg

 on sight-1(در دیدرس): به عنوان بهترین و جالبترین نوع صعود مطرح است. در دیدرس به این معنی است که شخص بدون سقوط، مسیری را که قبلا نه صعود کرده و نه از آن فرود آمده است، و قبلا هم هیچ اطلاعاتی در مورد گیره ها نداشته باشد، صعود کند.

۲-red point (نقطه ی قرمز): اینکه یک مسیر را بدون سقوط و صورت سر طناب طی کردن، چیزی است که شاید نفرات بارها انجام داده باشند. اگر شخص سقوط کرد باید همه ی ابزارهای کار گذاشته را جمع کند و مجددا به نقطه ی شروع برود و صعود خود را شروع کند. در این صعود شخص از قبل راجع به مسیر اطلاعاتی دارد.

25799971318883912750

flash-3(فلش): در این روش شخص شخص قبل از صعود خود کسی دیگر را بر روی مسیر دیده است و از حرکات اطلاع دارد. سپس بدون سقوط و پاندول شدن مسیر را صعود می کند. یکی از روشهای متداول برای آموزش روش فلش است که کارآموز با تماشای صعود مربی رفتار، حرکات و مسیر را به ذهن می سپرد.

۴-yo yo (یو یو ): صعود آزاد یک مسیر همراه با چند سقوط. در این حالت بعد از هر سقوط، شخص به نزدیکترین محلی که می تواند بایستد، فرود می آید. در آنجا شخص نباید از دستهایش استفاده کند. معمولا بهترین نقطه جهت اینکار سطح طمین است. طناب میتواند به صورت آویزان در میانی باقی بماند.

02980896514306551264

۵-top rope(قرقره یا حمایت از بالا): این شیوه برای آموزش متداول است؛ صعود بدون هیچ گونه سقوط. در حالی که طنابی که صعود کننده ی اول – (سر طناب یا لیدر)- در ابزارهای کارگذذاشته از ابزارها خارج نمی شود و شخص بعدی با همان طناب صعود را ادامه میدهد. بعد از هر سقوط شخص به یک محل ایستادن بدون تماس دستها پایین آورده می شود.

۶-hang dog (سگ آویزان): صعود آزادی که در هر بار سقوط، فرد از همان محلی که آویزان است صعود خود را ادامه می دهد.

 

منبع:کتاب سنگنوردی از الفبا-جلد اول – نوشته؛پرکالبرگ – ترجمه؛ رحیم دانایی

کتاب ” سنگنوردی از الفبا ” در کتابخانه گروه کوهنوردی تیلار موجود میباشد.

 

همچنین ببینید

اجرای برنامه سنگنوردی

روز جمعه ۳۱ خرداد ۹۸، برنامه سنگنوردی در علی‌آباد منجیل اجرا گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *