خانه / فرهنگی / قلم همنورد / ” گاو اسکیز “

” گاو اسکیز “

(چشم انداز خط الراس زیبا و جنگلی بیند با موقعیت “گاو اسکیز در مرکز عکس از فراز

“دهلیز میانه سرا – گذرگاه وحید” مشرف به کاسه درفک)

      از کوه درفک و مناطق بکر و ناشناخته اش ، ‌هر چه بگوییم باز کم گفته ایم . کل دیواره شمالی درفک که از یال گرده تال در بالادست روستای اسطلخ جان تا نزدیکیهای کوه “اسپهبدان” در مجاورت شاه شهیدان قرار دارد. توسط خط الراس طولانی رودسرا که تا زیر قله شمالی کشیده شده است ، به دو بخش تقریبن مساوی شمال غربی و شمالی و تا حدی شمال شرقی تقسیم شده است و در این میان “گاو اسکیز” چمنزاری زیبا ست که بر روی یال موسوم به “بیند” به قله شمالی درفک در ارتفاع تقریبی ۱۹۰۰ متر قرار گرفته است .
چنانچه کوه درفک با دامنه های گسترده و فراخش را یکی از مناطق معروف کوهستانی و البته تا حد زیادی ناشناخته در استان بدانیم ، بدون تردید یال “بیند” که در مرکز حد فاصل دو یال اصلی گرده تال در شمال غربی و “رود سرا” در شمال این کوه بزرگ قرار گرفته ، به نوعی ناشناخته ترین نواحی درفک محسوب می گردد.

مبدا صعود گروه در روز جمعه روستای “گردو پشته” است با ارتفاع قدری بیشتر از ۴۵۰ متر وبا خانه هایی با فاصله از هم . جاده خاکی که بعد از روستای “براگور” در آنسوی رودخانه سفیدرود در بخش بلوکات کشیده شده است پس از ۸ کیلومتر به آن می رسد . با حرکت از روستا پس از یک ساعت واندی به نزدیکی تک کلبه ای در جوار یک چمنزار کوچک می رسیم موسوم به “کی سو” . برای رسیدن به ناحیه “بیند” مقصد بعدی که دارای چشمه آبی نیز هست از هر دو سمت راست و چپ “کی سو ” می توان رفت . با این تفاوت که راه سمت راست طولانی تر با شیبی ملایمتر و سمت چپی تندتر اما کوتاهتر است . با یک ساعت کوهپیمایی خوب می توان به “بیند” رسید واز فراز چمنزار زیبایش در روزهای آفتابی نظاره گر دیواره پر ابهت درفک شد . در ادامه با عبور از جنگلی زیبا با درختان بلند افرا ، راش و توسکا پس از ۴۵ دقیقه بر سر یال اصلی با چمنزای کوچک با یک کلبه خواهیم رسید که موسوم به اسم جالب “گرگ آب سرا” است . اینجا نیزدارای چشمه ای در سمت راست داخل شیاری کوچک است . آنگاه با پیمودن راه تقریبن پر شیب روبروی آن ناحیه با گرایش به راست از روی یال عبور کرده و پس از ساعتی به محوطه ای بزرگ با دو کلبه با فاصله از هم خواهیم رسید که آن را “گاو اسکیز” می گویند به معنای محوطه نگهداری و چرای گاو . از این نقطه انگار در دل دیواره درفک قرار گرفته ایم اما هنوز تا پای آن قدری راه است . امیدواریم جمعه با داشتن هوایی خوب روز کوهنوردی خوبی داشته باشیم . اگر چه گرمای حضوردوستان و خوب بودن صعودها ، زیاد متکی به هوای صاف یا ابری نیست .

(مسعود سلیم پور)

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *