خانه / روابط عمومی / برنامه ها / گزارش برنامه صعود به “اسکندر کوه”

گزارش برنامه صعود به “اسکندر کوه”

۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۶ برنامه صعود به قله اسکندرکوه مطابق تقویم گروه بوده که گزارش این صعود به شرح زیر ارایه میگردد. این برنامه ۲ بار پیش از این در تقویم گروه قرار گرفته بود که هر بار به دلیل باران شدید لغو و یا تغییر کرده بود.
قله اسکندرکوه (ارتفاع ۱۶۱۰ متر) در جنوب غربی روستای امام زاده اسحاق (ارتفاع ۹۸۰متر) قرار دارد. با توجه به برنامه هایی که گروه در چند سال اخیر در این منطقه داشته همنوردان را نسبت به این منطقه قدری آشناتر هستند. ییلاق دایله سر، برنامه شلم بیجار به سالانسر، قله اسلار، ونی و قله نهراب که در زمستان صعود شد در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.

ساعت ۵:٣٠ بعد از جمع شدن همنوردان در ایستگاه پپسی رشت با تعداد ۲۸ نفر حرکت کردیم و در ساعت ٧:١۵ به امام زاده اسحاق شفت رسیدیم هوا ابری بود و نم باران تازه، نوید یک روز سرد و خیس و کمی گلی را می¬داد و امکان دیدن مناطق و قله های اطراف وجود نداشت. از ماشین ها پیاده شدیم و به سمت مسیر در جهت جنوب غربی روستا که با تابلوی “به سمت قتلگاه” مشخص شده بود، حرکت کردیم.

بعد از صحبت های سرپرستی و ورزش صبحگاهی در ساعت ٧:٣٠ حرکت کردیم که ابتدای مسیر ما جاده خاکی بود و بعد از ۵ دقیقه به سمت راست جاده یک راه پاکوب را انتخاب کردیم به روی یال رسیدیم. در همان اوایل روی یال چند چاله که به عنوان قتلگاه شناخته می شود در مسیر بودند. ساعت ٨:٣٠ جهت صرف صبحانه ١۵ دقیقه استراحت کرده و بعد شروع به حرکت نمودیم و در ساعت ٩:٣٠ به دشت بزرگی به نام لت بارو رسیدیم که در نقشه و فایل GPS مشخص شده است. بعد از چند دقیقه استراحت سرپایی ادامه پاکوب رو طی کرده و در ساعت ١١:١۵ به کلبه و منطقه اسکندر کوه رسیده و نفسی تازه کردیم. در پایین این کلبه در جهت غرب چند کلبه دیگر وجود دارد که در آنجا چشمه آب نیز هست که البته با توجه به مه غلیظ کلبه ها و چشمه دیده نمی شدند.
مسیر را به سمت قله ادامه دادیم و در ساعت ١٢ به قله جنگلی اسکندر کوه که ارتفاع آن ١۶١٠ متر بود رسیدیم و پس از سرود قله و عکس دست جمعی به سمت پایین حرکت کردیم.
در راه برگشت توقف طولانی در کلبه داشتیم تا لباس ها و کفش هایمان را در آتشی که آقای ولی زاده محیا کرده بود خشک کنیم. از آنجا به همراه ۳ همنوردی که در کلبه مانده بودند به سمت روستا حرکت کردیم و با چند توقف کوتاه جهت استراحت و یک توقف ۲۰ دقیقه ای برای جلسه پایانی، در ساعت ۱۶:١٠ به روستا رسیدیم. با توجه به خیس بودن لباس ها و کفش هایمان شاید بهتر این بود که جهت جلسه پایانی زمان کمتری صرف میکردیم.
سرتاسر مسیر پاکوب مشخص دارد کلبه سرپناه خوبی برا شب مانی در این منطقه جنگلی و بکر است. امکان برگزاری برنامه عمومی در منطقه لت بارو وجود دارد اما باید به دو مساله، یکی امام زاده و دیگری نبود چشمه در آن دشت توجه نمود.