خانه / فنی / گزارش برنامه ها / ” گزارش برنامه چرمکش”

” گزارش برنامه چرمکش”

۴ صبح سر ایستگاه تقریبا بدون معطلی در هوای کاملا تاریک و سرد سوار مینی بوس شدیم و به سمت روستای بیورزن لوشان حرکت کردیم مسیر ماشین سواری تقریبا طولانی که وسط های راه هر چند دقیقه یک بار چرت ها از سر میپرید و شرکت کننده ها با نگاهشان به مسیر مطمئن می شدن هنوز راه درازی تا امام زاده معروف به حنیفیه مانده است و با خیال راحت در ادامه به چرت خود فرو میرفتند حدود ساعت ۶:۳۰ بود که پس از رسیدن به روستای مذکور همنوردان از مینی بوس پیاده شدند ، در ابتدا طبق روال همیشگی ، سرپرست پس از صحبت های کوتاه عوامل اجرایی تیم را معرفی نمود و سپس کل تیم را به سمت دره کلارو هدایت کرد مسیر زیبا با پوشش گیاهی منحصر به فرد که در اواخر پاییز هم چشم نواز بود . درست بعد از یک ساعت در اولین استراحت تیم برای خوردن تنقلات بود که آسمان با ابری سیاه پوشیده شد و بارانی نه چندان سنگین شروع به باریدن کرد .
تیم خوشحال و سر حال از دیدن برف بر روی زمین و هوایی مطبوع پس از ۲:۳۰ ساعت پیمایش از روستا به دشت کلارو رسید . از دشت تا کلبه های بزبره حدود ۱:۳۰ ساعت فاصله داشتیم که سرعت و گام گروه و همچنین توانایی فنی و روحی افراد ممکن بود حتی زودتر ما را به کلبه ها برساند هماهنگی و انرژی کوهنوردان در کل تیم پیدا بود . با صدای سوت و اعلام سرپرست متوجه شدیم به کلبه ها رسیدیم پس از استراحتی کوتاه و اضافه کردن لباس راهی ادامه مسیر شدیم و از نکته های قابل توجه همکاری برای صعود با تمامی ۱۹ نفر حاضر در برنامه بود به طوری که حتی گفته نشد کسی در کلبه منتظر می ماند.
در ادامه راه که قسمت سنگی قله سمت راست ما کاملا پیدا بود گاهی زیر بوران برف و مه گم میشد .حدود ۱۰:۵۰ دقیقه به خطرناک ترین و البته جذاب ترین قسمت مسیر زین اسبی قبل قله رسیدیم که با باد به اصطلاح دوستان هواشناس(جت استریم) با حرکت غافلگیرانه تقریبا تمام همنوردان را از جای خود تکان داد و حواس ها در جهت کنترل و عدم لغزش در حرکت کردن جمع شد که سرپرست توانست با توصیه های مکرر و هوشیاری کامل ، تیم را از ناحیه باد گیر دور کند و به طرف منطقه جنگلی زیر قله رهسپار شدیم که باد کمتری داشت . پس از برف کوبی نه چندان آسان راهنما به همراه gps و سرپرست با توجه به تجربه قبلی ، پاکوب اصلی که زیر سفیدی برف کاملا پنهان بود را پیدا کردند. نداشتن گتر، عینک و دستکش اضافه برخی از شرکت کننده ها از نکته های منفی این صعود بود که در ادامه صعود دچار مشکلات اندکی شدند .
بالاخره ساعت ۱۲:۳۰ همه به اتفاق پس از تلاش و همیاری به قله ۲۴۴۵ متری چرمکش رسیدیم و ماندن در شرایط باد و بوران برای عکس و سرود قله تقریبا غیر ممکن بود که تیم با سرعت زیادی طبق سنت همیشگی گروه ، سرود قله را خواند و سپس با گرفتن چند عکس یادگاری به سمت یال جبهه جنوبی پرشیب و پر برف پشت سر راهنمای برنامه حرکت کردند و در نهایت کل گروه به سمت جاده ی منتهی به خط لوله گاز منطقه هدایت شد و در انتها در ساعت ۲:۵۰ دقیقه در مجاورت روستای بیورزن پس از اجرای یک برنامه آموزشی و همچنین فرهنگی ، جلسه پایانی مفصلی برگزار نمود و در نهایت ساعت ۱۶ عصر با سوار شدن به مینی بوس رهسپار شهر رشت شدیم .

سحر شفیقی-جواد حمیدی
کمیته کوهنوردی گروه کوهنوردی تیلار رشت

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …