خانه / فنی / گزارش برنامه ها / “گزارش پیمایش دره فرعی چاکرود”

“گزارش پیمایش دره فرعی چاکرود”

کمیته فنى کانون کوهنوردان گیلان در راستاى سیاست گذارى براى کار این کمیته، اجراى برنامه هایی با اهداف اموزشى را در دستور کار خود قرار داد و در اولین قدم اجراى یک برنامه پیمایش دره را براى افرادى که تجربه فرود و تا حدودى با ابزار فنى آشنایی داشتند را در نظر گرفت. مکان پیمایش، دره فرعی چاکرود تعیین شد.
دره معروف به دره چاکرود یکی از زیبایی های منطقه رحیم آباد رودسر مى باشد. این دره شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است واز جمله دره هاى رودخانه اى به حساب مى آید که در اثر فرسایش سیلاب ها در قرن هاى متمادى لایحه هاى رسوبى دیواره ها را نمایان کرده است. آبشارهای این مسیر عمدتا کوتاهتر از ۵ متر است و یک آبشار در دره فرعی به ارتفاع ۳۰ متر نیز قابل مشاهده است. این دره از بالادست رحیم آباد و از حوالی منطقه ای به نام طیولا آغاز و و به سمت دریای خزر سرازیر مى شود.
برای رسیدن به دره باید از جاده چالوس یا رشت به سمت رحیم آباد (بین رودسر و رامسر) رفت، بعد از رحیم آباد، وارد جاده خاکی طیولا شد و در نهایت پس از عبور از آخرین روستا با پیاده روی حدود ۲۰ دقیقه وارد دره فرعی چاکرود شده که پس از چند فرود به دره اصلی چاکرود منتهی می شود.
قبل از اجراى برنامه دو جلسه کارگاه آموزشی بر روى دیواره پارک شهر برگزار شد . ابزار و وسایل مور نیاز براى برنامه دره معرفى شده و همچنین نحوه صعود و نکاتى را که باید در حین فرود رعایت شود، توسط مربى کلاس اقاى مسعود ابروزن که سرپرستى فنى برنامه را نیز برعهده داشتند، توضیح داده شد.
اجراى برنامه روز جمعه تاریخ ۱۹/۰۳/۹۶ تعیین شد و نفرات ثبت نامى قرار شد ساعت چهار صبح در محله پپسى حضور یابند.
روز قبل برنامه متاسفانه سرپرست کل برنامه آقاى داود خوشخو بخاطر مشکلى که براى ایشان پیش آمد اعلام نمودند که در برنامه نمی توانند حضور داشته باشند و آقاى امیر اسلامى بعنوان سرپرست کل تعیین شد . در مجموع در این برنامه بیست و شش نفر در برنامه حضور داشتند که قرار شد در غالب دو تیم سیزده نفره با تقسیم نفرات توانمند و مبتدى توسط مسئول فنی برنامه با سرپرست و امداد و گاید جداگانه پیمایش انجام شود.

صبح برنامه طبق قرار قبلى ساعت ۴ صبح دوستان در محل قرار حضور پیدا کردند اما به دلیل تاخیر برخى دوستان، ساعت ۴:۳۰ از رشت راه افتادیم و به سمت شهرستان لنگرود حرکت کردیم و بعد از رسیدن به لنگرود به سمت شهر کوهستانی اطاقور به مسیر خود ادامه دادیم. در ابتدای مسیر تابلویی وجود داشت که مسیر را براى ما مشخص می‌کرد. بعد از گذشتن از شهر کومله به شهر اطاقور رسیدیم و از آنجا به سمت املش و با ادامه دادن مسیر به بخش رحیم‌آباد و بعد از آن وارد جاده خاکی ،کمى بعد به روستای طیولا وارد شدیم. بعد از پیاده شدن از مینی بوس ها و جمع و جور کردن وسایل به سمت شروع پیمایش حرکت نمودیم که بعد از بیست دقیقه پیاده روى ساعت ۹ به ابتداى محل پیمایش دره رسیدیم . همانطور که ذکر شد در این برنامه بیست وشش نفر حضور داشتند که طبق برنامه ریزى کمیته نفرات در غالب دو تیم با سرپرست ،امداد و گاید(راهنما) جداگانه پیمایش خود را انجام دهند همچنین نفرات مبتدى در دو تیم تقسیم شدند . ابتدا سرپرست برنامه یک توضیح در مورد چگونگى برنامه ارایه نمود و بعد از ایشان سرپرست فنى که از اینجا به بعد کارها به مسئولیت ایشان بود، عوامل اجرایی برنامه و سرپرست هاى دو تیم و گایدهاى (راهنما) برنامه را معرفى و نکاتى را هم که باید نفرات رعایت میکردند را توضیح داد شرح وظایف گایدها نیز براى ایشان توضیح داده شد.
ساعت ده تیم اول کار خود را شروع نمود و بعد از یک ساعت تیم دوم به کار خود را آغاز نمود و بعد از پیمایش حدودا بیست دقیقه، به محل اولین فرود رسیدیم که ابتدا یکى از نفرات محل فرود را بررسى نمود. این آبشار کوتاه را به صورت معمولی با پرش از آن می گذشتند ولی با بررسی که توسط تیم گاید انجام گردید کف آبشار با ماسه پر شده بود و امکان پرش وجود نداشت بدین ترتیب همه باید فرود مى رفتند.
بعد از آماده شدن کارگاه به ترتیب نفرات فرود می رفتند بعد از فرود و کمى شنا به قسمت کم عمق تر رسیدیم که در انتها بعد از جمع کردن ابزار و وسایل به مسیر خود ادامه دادیم و بعد از حدود نیم ساعت پیمایش و کمى شنا کردن به ابشار دوم رسیدیم که با ایجاد کارگاه و تراورس و ایمن سازى مسیر فرود ، همه نفرات فرود خود را به خوبى به پایان رساندند در انتهاى فرود به یک حوضچه بزرگى برخوردیم که با شنا کردن به یک تخته سنگ رسیدیم و بعد دو باره به مسیر خود ادامه دادیم در طول مسیر با یک زیبایی خاصى روبه رو بودیم. در مکان کاملا بکرى حضور داشتیم .انسان مبهوت زیبایی ان مناظر میشد با یک حیرت و سر خوشى از مناظرى که میدیدیم به مسیر خود ادامه دادیم. با کمى پیمایش و یک فرود از یک تخته سنگ کوچک و بعد از کمى شنا کردن و پیمایش، به ابشار سوم رسیدیم که طول آن سى متر بود و جز بلندترین ابشار مسیر هم به حساب می امد.
سرپرست اعلام یک استراحت ۱۵دقیقه اى نمود که بعد از خوردن کمى تنقلات و استراحت ، کمى خندیدن و لذت بردن از تماشاى مناظرى که شاید نتوان حتى آن را توصیف نمود به کار خود ادامه دادیم در اینجا براى رسیدن به کارگاه سوم باید یک شیب تندى پیمایش مى شد که براى ایمنى بیشتر براى همان مسیر کوتاه هم کارگاه گرفته شد. بعد از یک فرود کوتاه به کارگاه اصلى رسیدیم بعد از تعویض کارگاه بلند ترین فرود خود را انجام دادیم این فرود هم به خوبى پایان رسید فرود در کنار ابشار بلندى انجام میشد که یک منظره بى نظیرى را ایجاد کرده بود همه با بهت و حیرت از این همه زیبایی که در مقابل شان وجود داشت به پیمایش مسیر خود ادامه دادند.
بعد از حدود ده دقیقه پیمایش به کارگاه بعدى رسیدیم که باید قبل از رسیدن خیلى با احتیاط از روى یک تخته سنگ که کنارش یک حوضچه با اب بسیار خروشان، که انگار داشت قلمرو خود را به ما معرفى می کرد، گذشتیم. بعد از فرود همه و جمع کردن طناب و کمى پیمایش و شنا و بعد از حدود نیم ساعت به آبشار پنجم رسیدیم اما محل فرود زیاد وضعیت مناسبى نداشت. کارگاه در مسیر جریان آب قرار داشت براى سوار شدن و تثبیت و فرود باید در مسیر جریان آب قرار میگرفتیم که با حضور تعدادى نفرات مبتدى این کار مقداری سخت می شد به همین دلیل مسیر فرود و محل کارگاه را تغییر دادیم که با ایجاد کارگاه طبیعى در یک دالانى کنار آبشار، فرود انجام شد بعد از فرود در یک مسیر پر چالش و عمیق آب باید شنا میکردیم تا از فشار جریان آب نجات پیدا میکردیم.
بعد از همه این اتفاقات پر هیجان و بعد از کمى شنا کردن حدود دو سه متر همه چیز آرام گرفت . مجموع این فراز و فرود و اتفاقات، یک فرود هیجان انگیزى را براى همه رقم زد . با شنا کردن به ابشار بعدى رسیدیم که باید ازروى یک تخته سنگ داخل حوضچه بزرگى که عمق زیاد وفشار زیاد و همچنین جریان آب هم داشت، مى پریدیم. این مسئله باعث تردید بعضى از نفرات شد ولی گایدهای تیم سیستم حمایتى فراهم کرده بودند که اگر کسى شنا بلد نبود دچار مشکل نشود با همه این اوصاف همه نفرات به خوبى و با ایمنی درون حوضچه پریدند و بعداز طى مسیرى کوتاه با شنا کردن در ساعت ۱۶:۴۵ به انتهاى مسیر پیمایش دره فرعی چاکرود رسیدیم. پس از کمى استراحت و خوردن غذا جلسه پایانى برگزار شد و صحبت ها نقدها و پیشنهاد ها شنیده شد. پس از جمع کردن وسایل و یک صعود چهل دقیقه اى کنار مینى بوس ها رسیدیم و برنامه را به پایان رساندیم.

کمیته فنی کانون کوهنوردان گیلان

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …