خانه / فرهنگی / اخبار / اکسپدیشن پاکستانی در صعود به کی دو

اکسپدیشن پاکستانی در صعود به کی دو

۳۱ جولای سال ۲۰۱۴ برابر با شصتمین سالروز نخستین صعود قله کی۲ توسط آشیل کامپانونی و لینولاسیدلی دو کوهنورد ایتالیایی می باشد. صعودی که سرپرستی آنرا آردیو دزیو بر عهده داشت.

Agostino Da Polenza کوهنورد ایتالیایی اعلام داشت تصمیم به تشکیل تیمی پاکستانی – ایتالیایی برای گرامی داشت این روز بزرگ دارد تا در شصتمین سالگرد آن و با یاد قهرمانانش بر روی کی دو تلاش نمایند. بدین شکل کوهنوردان پاکستانی می توانند با پشتیبانی ایتالیائیها بلندترین کوه کشورشان را فتح نمایند.
داپولنزا می گوید: “فکر می کنم بسیار مهم است سالروز این واقعه را با ترکیبی از نخستین ملیتهای فاتح کوه گرامی بداریم. این صعود در ابعاد علمی و فرهنگی نیز فعالیت خواهد داشت. این ایده تابستان گذشت و در سفری بر روی یخچال بالترو شکل گرفت”.این پروژه را evk2cnr پشتیبانی خواهد نمود. ضمن آنکه KIU (دانشگاه بین المللی کاراکروم) و سفارت ایتالیا در پاکستان آنرا حمایت خواهند کرد.
ایشان در تلاشند در طول این دوره صعود، تحقیقاتی را نیز در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوا بر روی یخچالها، آب و اکوسیستم منطقه صورت دهند.
پی نوشت
در نخستین صعود کی دو چیزی که بیش از فتح قله جلب توجه کرد تلاشهای کوهنورد بزرگ ایتالیایی والتر بوناتی و باربر پاکستانی ایشان مهدی بود. که ظاهرا بازیرکی سایرین از صعود قله بازماندند. فاتحان قله مدعی بودند بوناتی و مهدی زمانیکه کپسولهای اکسیژن را به کمپ آخر حمل می کردند، بدلیل شب مانی در ارتفاع بخشی از اکسیژن را مصرف کرده بودند و تیم قله بخشهای پایانی را بدون اکسیژن طی نمود. گرچه بودن ماسک اکسیژن بر صورت آنها که در تصاویر قله قابل رویت است، این ادعا را توام با شک نمود. بعدها بوناتی در کتابی تحت عنوان “کوههای زندگی من” از خودش دفاع کرد. همچنین لاسیدلی در پنجاهمین سالروز فتح کی دو به صحبت گفتار بوناتی اعتراف نمود.

منبع : وبلاگ کوهنوردی کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *