خانه / فرهنگی / اخبار / “در نانگاپاربات چه گذشت؟”

“در نانگاپاربات چه گذشت؟”

پس از صعود زمستانی سال ۲۰۱۶ الکس تکسیکون، محمدعلی صدپارا و سیمون مورو به قله نانگاپاربات در زمستان، ظهر روز ۲۵ ژانویه توومک مکویچ لهستانی و الیزابت رول فرانسوی موفق شدند دومین صعود زمستانی این کوه را محقق کنند. باصعود الیزابت رول فرانسوی به نانگاپاربات نام او به عنوان دومین زنی که موفق به صعود یک ۸۰۰۰ متری در زمستان می شود به ثبت خواهد رسید. پیش از این در ۱۰ فوریه ۱۹۹۳ مارین چاپیوسات دختر ۲۳ ساله سوئیسی توانسته بود چوایو را در معیت تیمی از کوهنوردان اسپانیایی صعود نماید. الیزابت رول دارای سابقه خوبی در صعودهای آلپی است. صعود سه قله ۸۰۰۰ متری پاکستان در مدت ۱۶ روز از جمله قلل گاشربروم ۱ و ۲ در مدت ۵۲ ساعت بدون بازگشت به کمپ اصلی و البته صعود برودپیک درهمان برنامه . پس از صعود الیزابت او سرنوشتی متمایز از همنورد لهستانی خود داشت و با تلاش بسیار خود را به ارتفاع ۶۲۰۰ متری رساند. در نهایت رشادت ۴ کوهنورد لهستانی در یک امداد دراماتیک موجب زنده ماندن و بازگشت او از سرمای نانگاپاربات شد. بدون تردید توان و رشادت الیزابت کم از امدادگران لهستانی نبود
. تومک درسال ۲۰۱۶ نیز پس از صعود قله تنها منتقد آن بود و اعتقاد داشت علائم جی پی اس همراه ایشان نشان دهنده عدم صعود قله اصلی است. از همان زمان نیز مشخص بود او با ۷ تلاش خود را محق در اولین صعود نانگاپاربات نهمین کوه دنیا در زمستان می داند. اما این امر درنهایت با دوسال اختلاف با نخستین فاتحان زمستانی کوه صورت گرفت.
اما این صعود اتمام کار نبود و تومک مکوویچ در بازگشت از قله بدلیل برف کوری و سرمازدگی زیاد و نهایتن دوشب بی پناه در ارتفاع ۷۳۰۰ متری کوه تسلیم کوه عریان شد و برای همیشه در کوهی که بدان عشق میورزید ماندگار شد.
و اما چه چیزی این امداد را “امدادی دراماتیک” کرد؟
همه چیز از آخرین خبر ممکن در نانگاپاربات شروع شد:” تومک در یک چادر ارتفاع ۷۲۰۰ متر مستقر شده است.
الیزابت بدون چادر در فضای باز و ارتفاع ۶۷۰۰ مسیر کینشوفر بیتوته نموده است”
بلافاصله آدام بلیکی، یک نفر از اعضای تیم ۱۴ نفره لهستانی که خود را برای ضعود به کی ۲ آماده می کردند، از کمپ اصلی کی ۲ این پیام را داد:
” کیسه بارهای ما تقریبا بسته شده. هلیکوپتر باید فردا صبح اینجا باشه. حداقل ۴ نفر از ما داریم به سمت نانگا پاربت پرواز میکنیم. من و “دنیس” هر چه زودتر تا جایی که امکان داره میریم بالا. بقیه باکیسه بارهای سنگین از پشت سربه ما ملحق خواهند شد. برای ما و وجود یک هوای خوب دعا کنید. ”
فاصله میان کی۲ تا نانگاپاربات حداقل ۲۰۰ کیلومتر است. در خوش بینانه ترین حالت ابتدا یک بالگرد به یخچال بالتورو پرواز خواهد کرد، جایی که پایگاه نظامی پاکستان واقع شده است تا تیم امداد را سوار کند. بالاخره پس از کش و قوسهای فراون و انتقادهای بسیار فضای مجازی به دولت پاکستان بالگرد ارتش ۴ کوهنورد لهستانی برای امداد رسانی به الیزابت رول در کمپ ۱ مسیر کینشوفر پیاده کرد. زمان برای تصمیم گیری اندک بود و ایشان باید به سرعت برنامه ریزی میکردند. درنهایت به نظر میرسد دونفر اقدام به صعود تا محل کمپ نموده و دونفر که آدام بلیکی و دنیس اوربکو بودند، با الیزابت بازخواهند گشت. آنها به رغم تاریکی هوا تصمیم دارند خود را به فرد مصدوم برسانند. بالگرد پاکستانی در نهایت هیمالیانوردان را به ارتفاع ۴،۹۰۰ متر انتقال داد. دنیس اوروبکو و آدام بیلیکی به سوی الیزابت رول و سپس تومک مکوویچ می روند. در قسمت های پایین‌تر یاروسلاو بوتور و پیوترک تومالا از دنیس و آدام پشتیبانی خواهند کرد.
تیم پشتیبانی صعود لهستانی ها به کی ۲ که با اربکو و بلیکی در ارتباط هستند اخبار شگفت انگیزی را منتشر می کند: ” یورش غیرقابل باور تیم امداد نانگاپاربات مسیر کینشوفر حرکت نور چراغ تیم کوهنوردی لهستانی ها به گونه ای است که انگار در حال پرواز در کوهستان هستند. ۱۲۰۰ متر صعود در ۳:۳۰ ساعت.” سپس ماشاگردون پیام می دهد:” جی پی اس آدام نزدیک به انتهای مسیر کینشوفر را نشان میدهد. الیزابت باید بزودی نور چراغ های تیم امداد را ببیند”
سپس پس از یک صعود خیره کننده دنیس و آدام به الیزابت رسیدن. آنها درحال رسیدگی به وضعیت او و آماده سازی برای فرود و انتقال به کمپ های پایین تر جایی که جارم و‌پیوتر با تجهیزات ‌ریکاوری و پزشکی منتظر هستند. اوربکو و بیلیکی ۱ تا ۲ ساعت استراحت خواهند کرد و با الیزابت فرود خواهند آمد .سفارت لهستان مشغول هماهنگی برای پرواز یک بالگرد برای فردا صبح می باشد که به محض ایجاد فرصت هوایی الیزابت را به اسلام آباد منتقل کند. آنها مشغول پایین آمدن بودن که خبر غم انگیزی را که مجبور بودند به آن تن دهند مخابره کردند: ” نجات تومک مکوویچ غیر ممکن است زیرا ارتفاع بالا و پیش بینی آب و هوای نامناسب به این معنی است که هر تلاش مجددی زندگی تیم امداد را باخطر مواجه خواهد ساخت. به همین دلیل، با تاسف فراوان، تصمیم گرفته شده است که تلاش مجددی صورت نگیرد”.
.
سر انجام درحالی که پیش بینی میشد عملیات امداد و نجات الیزابت رول در نانگاپاربات ۱٫۵ روز زمان برد. کوهنوردان آماده لهستانی در مدت ۸ ساعت او را نجات دادند و به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران ورزش کوه نوردی “اعجاب انگیز ترین امداد تاریخ کوه نوردی” را به نام خود ثبت کردند.
البته در این حادثه، تومک مکوویچ دیگر کوهنورد شجاع فاتح زمستانی این کوه بدلیل بیماری ارتفاع و کوربرفی نتوانست فرود بیاید و جان خود را از دست داد
یادش گرامی
منبع: وبلاگ کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *