خانه / فرهنگی / اخبار / زمستان ۲۰۱۹ و صعود غیر ممکن ها، حقیقت یا رویا؟

زمستان ۲۰۱۹ و صعود غیر ممکن ها، حقیقت یا رویا؟

نگاهی به مهمترین اکسپدیشن های زمستان ۲۰۱۹

 

فصل زمستان هیجان انگیز ترین فصل ممکن در ورزش کوهنوردی در ابعاد بین المللی است. در این نوشته می خواهیم مهمترین تلاش های در حال انجام در زمستان ۲۰۱۹ را به طور خلاصه بازگو کنیم.

از بین تلاش های متعدد درخور توجه امسال  (از تلاش “سیمین مورو” و “پمبا گلجه” برای صعود به ماناسلو گرفته تا اکسپدیشن “دنیس اوربکو” و “ماریا کاردل” در منطقه پاتاگونیا) سه تلاش از این جهت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که تا امروز هیچ صعود موفقیت آمیزی در مناطق مورد نظر آن سه تلاش انجام نشده است. طبق اعلام آلپاین کلاب پاکستان انتظار می رود یک صعود به قله “نانگاپاربات” از مسیر جدید تلاش شود و همچنین دو مجوز صعود برای تلاش بر قله کی دو صادر شده است که یه شرح هر کدام از آن ها می پردازیم:

  • صعود زمستانه نانگاپاربات و گشایش مسیری جدید از گرده “مامری” بدون ثابت گذاری طناب و بدون کپسول اکسیژن:

هرچند که این قله در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در زمستان صعود شد، این بار قرار است یک تیم چهار نفره با گشایش مسیری جدید در گرده مامری برای اولین بار این مهم را انجام دهد. این تیم چهار نفره عبارتند از “دانیله ناردی” کوهنورد مشهور ایتالیایی به عنوان سرپرست تیم، “تام بلارد” بریتانیایی ، “رحمت اله بیگ” و کریم حیات “پاکستانی”.

دانیله ناردی که ازابتدا صعود به این قله را پی ریزی کرده با تام بلارد در آلپ آشنا شد و او را دعوت کرد. تام  بلارد در سال ۲۰۱۵ به صورت انفرادی  شش جبهه شمالی آلپ را در زمستان به سرانجام رسانید و همچنین در سال ۲۰۱۷ اکسپدیشنی بر روی “سالتورو کنگری” ۷۷۴۲ متری در قراقروم پاکستان داشته. تام بلارد پسر “آلیسون هارگریوز” کوه نورد مشهور بریتانیایی است، کسی که در سال ۱۹۹۵ هدف صعود به “اورست” “کی دو” و “کانچن جونگا” در یک سال را داشت و با موفقیت در تاریخ ۱۳ می بر فراز بام دنیا ایستاد و در تاریخ ۱۳ آگوست کی دو را صعود کرد اما در بازگشت به همراه ۶ کوهنورد دیگر گرفتار طوفان سهمگین شد و همگی جان باختند. در آن زمان تام ۶ سال داشت.

در حال حاضر این تیم موفق به برپایی کمپ ۳ شده و قصد دارد تا دو روز آینده در صورت مساعد بودن هوا کمپ ۴ را نیز برپا کند. در حال حاضر تمام اعضای تیم در بیس کمپ مستقر هستند.

  • صعود زمستانه به کی دو توسط تیم “روس، قرقیز، قزاق”

یکی از دو تیم تلاش برای صعود به کی دو تیمی ۱۰ نفره متشکل از کوهنوردان روس، قرقیز و قزاق است و آرتم براون سرپرستی این تیم را بر عهده دارد. براون طی مصاحبه ای شانس قرارگیری در یک شرایط مناسب را از مهمترین عوامل صعود به قله عنوان کرد.این تیم قرار است که از مسیر کلاسیک “ابزوری” به کی دو صعود کند.

تمامی اعضای تیم در ۱۲ دی ماه به اسلام آباد رسیدند و آخرین اخبار از آن ها حاکی از این است که در مسیر ترکینگ تا بیس کمپ کی دو هستند و طبق گفته خبرگزاری ” راشن کلایمب” احتمالا دوشنبه این تیم وارد بیس کمپ می شود.

  • صعود زمستانه به کی دو توسط “الکس تکسیکون و همراهانش”:

دومین تیم زمستان کی دو توسط الکس تکسیکون کوه نورد مشهوراسپانیایی سرپرستی می شود. او که در کارنامه صعود های موفقی به قلل بالای ۸۰۰۰ متر داشته و کارهای خارق العاده ای در کوهنوردی انجام داده که از جمله آن ها می توان به صعود زمستانه به نانگاپاربات برای اولین بار در تاریخ در سال ۲۰۱۶  به همراه سیمین مورو ایتالیایی و علی صدپارا پاکستانی اشاره کرد. تکسیکون این بار می خواهد تنها غیر ممکن باقی مانده  در زمستان در کوه نوردی را ممکن کند و هدایت کننده اولین تیم صعود کننده به کی دو در زمستان باشد. در این مسیر سخت فلیکس کریادو همنورد اسپانیایی اش و هشت شرپا او را همراهی می کنند و از این هشت شرپا، پنج نفر از آنان جهت صعود به قله تلاش می کنند. اسامی آنان عبارت است از : “نوری شرپا”، “جپال شرپا”، “گلجن شرپا”، “هلانگ شرپا” و “پاسانگ شرپا”.

الکس تکسیکون در مصاحبه ای درباره چگونگی صعود به کی دو گفته:” تا کمپ ۴ بالا می رویم و پس از آن جهت صعود به قله شرایط را در نظر می گیریم”.

گفتنی است که این تیم جهت حفاظت بیشتر و مصون ماندن از طوفان ها، کلبه های یخی را جایگزین چادرها دربیس کمپ می کنند.

برخلاف تیم روس که صعود خود را از مسیر کلاسیک “ابزوری” انجام می دهند، الکس تکسیکون در مورد این مسیر به عنوان تنها مسیر قابل صعود در زمستان تردید دارد. هرچند ممکن است نهایتا این مسیر را انتخاب کند اما در مصاحبه ای از گزینه احتمالی “دیواره شرقی کی دو” نیز صحبت کرده بود.

در حال حاضر این تیم هم به مانند تیم روس،قرقیز،قزاق در مسیر ترکینگ تا بیس کمپ کی دو است.

 

در حال حاضر کی دو تنها قله در بین ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر است که تا کنون در زمستان هیچ صعودی را به خود ندیده و باید منتظر بود و دید که آیا سودای صعود به آن به حقیقت تبدیل می شود یاهمچنان در حد رویا باقی می ماند…

 

منبع: تحریریه کوه نوشت- وبلاگ کوه قاف

گردآوری و تنظیم: گروه کوهنوردی تیلار رشت

دی ماه ۹۷

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *