خانه / فرهنگی / مصاحبه / مصاحبه کتبی با برخی از اعضا گروه

مصاحبه کتبی با برخی از اعضا گروه

همانطور که می دانید طبق اساسنامه پیشبرد برنامه ریزی های انجام شده در گروه کوهنوردی تیلار به عهده کمیته های شش گانه و دبیر گروه  می باشد. انتظار می رود برنامه های گروه در قالب حرکت های گروهی و جمعی با همکاری اعضا در کمیته ها و همچنین حمایت ایشان از  طرف هئیت مسؤولین به بهترین نحو پیش برود. این یک همکاری کاملا دو طرفه بین اعضا و هیئت مسئولین می باشد. از این رو در نشریه شماره ۷ گروه کوهنوردی تیلار با توجه به وظایف و حقوق تعیین شده برای اعضا گروه، کمیته فرهنگی بر آن شد که با بعضی از اعضا ی رسمی گروه مصاحبه ای انجام دهد، که از این میان آقایان مزدک فتحی ، افشین سلیمانی ، ناصر یعقوبی ، حمید یگانه دوست و خانم فاطیما باروتکوبیان دعوت کمیته فرهنگی را پذیرفتند و در مصاحبه شرکت کردند. آنچه می خوانید پاسخ هایی است که اعضا ی مذکور به صورت کتبی به سؤالات مطرح شده ارایه داده اند.

مصاحبه

ضمن معرفی خودتان(نام و سال تولد )از چه سالی کوهنوردی رو شروع کردید و وارد گروه شدید و چرا گروه تیلار را انتخاب کردید؟

  • مزدک فتحی هستم. متولد ۱۲/۲/۱۳۷۱٫ از سال ۹۰ کوهنوردی را بطور جدی با گروه تیلار شروع کردم و در سال ۹۱ به عضویت گروه در آمدم . این که چرا تیلار رو انتخاب کردم می تونه ریشه قدیمی داشته باشه. زمانی که بچه بودم چندین بار با پدر و مادرم به کوه آمدم در آن موقع تیلار و سپهر در قالب یک گروه بودند. و کلا بچه های کوچصفهان در این دو گروه فعالیت می کردند یا عضو بودند. حالا چرا اینکه تیلار مقصدم بود شاید بخاطر روابط عمومی خوب و جذب خوب اعضای قدیمی گروه در اولین حضور در یک برنامه عمومی همراه تیلار بود.
مزدک فتحلی
مزدک فتحلی

 

  • با سلام.افشین سلیمانی هستم.متولد ۱۳۶۱٫ برای اولین بار در سال ۸۲ توسط آقای نوری با گروه کوهنوردی تیلار آشنا شدم ، به مدت ۱ سال در برنامه های عمومی با گروه به کوه میرفتم . بعد از آن مدتی از گروه و کوهنوردی فاصله گرفتم . در سال ۸۵ با علی گیلکی در سربازی آشنا شدم و دوباره با گروه به کوه آمدم. و بعد نمیدانم در چه سالی عضو گروه شدم. دلیل انتخاب گروه تیلار همدلی و صمیمیت بین اعضا گروه و همچنین و نظم و همکاری بین اعضا آن بود که در گروه های دیگر کمتر دیده بود.
افشین سلیمانی
افشین سلیمانی

 

  • ناصر یعقوبی هستم . متولد ۱۳۳۳ . از سال ۱۳۵۷ به دلیل سکونت در دامنه جنوبی درفک و ملاقات با دانشجویانی که از اهواز و زاهدان به درفک می آمدند به کوهنوردی علاقمند شدم. بعد از زلزله و اقامت در رشت در سال ۷۴ اتفاقی با آقای نوری آشنا شدم که برنامه کوه را بر دیوار مغازه اش نصب کرده بود. اول با گروه سپهر بعد با گروه تیلار کوهنوردی کردم. که همچنان جان سختی میکنم تا همچنان به کوه بیایم.
ناصر یعقوبی
ناصر یعقوبی

 

  • فاطیما باروتکوبیان هستم.متولد ۱۳۶۳ . فکر کنم بهار ۹۰ بود که اولین برنامه کوهنوردی گروهی را تجربه کردم. تیلار از طرف یکی از دوستان به من معرفی شد.اکنون از این معرفی وانتخاب خیلی خوشحالم.
فاطیما باروتکوبیان
فاطیما باروتکوبیان

 

  •  درود به شما. حمید یگانه دوست هستم. متولد مهرماه ۱۳۷۰٫ از سال ۸۹ کوهنوردی را با گروه کوهنوردی تیلار شروع کردم و از شهریور۹۱ به عضویت گروه در آمدم. زندگی اجتماعی در این گروه عامل اصلی گرایش من به آن می باشد.
حمید یگانه دوست
حمید یگانه دوست

کوهنوردی را تعریف کنید:

فتحی: کوهنوردی با تمامی بعد فنی و تخصصی که دارد ، با تمامی اصول و قواعدی که برآن حکم فرماست علاوه بر فیزیکی بودن ورزش آن، به نظرم باعث یک آرامش روحی و روانی به دور از تمامی چالش های زندگی شهری تلقی می شود. کوه برای رسیدن به اهدافم به من آرامش و انگیزه میدهد.

سلیمانی: به نظر من تعریف کوهنوردی در خود عنوان آن به طور کامل مشخص است.کوه نوردی. و البته مانند هر ورزش دیگری منش و اصول خاص خود را دارد.

یعقوبی: به نظر من کوهنوردی یک دانشگاه بزرگ انسان سازی است که آدمهای خودش را طلب می کند. چون پاک ترین ، فداکار ترین و سالم ترین انسانها را میتوانی آنجا پیدا کنی که هر کدام سرمشق یک زندگی پاک برای انسان است.

باروتکوبیان: کوهنوردی همان بالا و پایین رفتن از کوه با پا پیاده می -باشد ولی اگر تعریف من را بخواهید می گویم که یک ورزش است آن هم از نوع سازند.سازنده به معنا بالا بردن مقاومت ، قدرت تحمل ، ایستادگی، شور و هیجان ، خطر کردن و عشق.

یگانه دوست : تعریف مشخصی ندارد. از نگاه هر شخص تعاریف متفاوتی می توان ارائه داد. اما از نگاه من کوهنوردی یک ورزش گروهی است تا جایی که این ورزش به سلامت جسمی و روانی انسان بیجامد. نگاه آنچنان فنی به ورزش کوهنوردی ندارم.

به نظر شما هدف از تاسیس یک گروه کوهنودری چیست؟

فتحی: اصولا زمانی یک نهاد، گروه یا ارگان سازماندهی و تشکیل می -شود که افراد عضو آن از نظر عقیده و طرز فکر یک اساسی رو قبول دارند. حالا می توانند در بعضی از مسایل اختلاف نظر هم داشته باشند. ما گروه کوهنوردی تشکیل می دهیم چون اساس کوهنوردی رو قبول داریم که این وحدت رویه باعث می شود،هر چه که به جلو پیش میرویم اهدافمان را گسترش دهیم.

سلیمانی: منش ورزش کوهنوردی علاوه بر جنبه ورزشی به تقویت روحیه جمعی می پردازد و به همین دلیل عده ای ترجیح می دهند که این ورزش را به شکل گروهی انجام دهند.عده دیگری نیز تفکر متفاوتی دارند و کوهنوردی فردی را انتخاب می کنند. البته انتخاب من کوهنوردی به شکل گروهی است.

یعقوبی: بالاخره هر گروه اهداف خاصی دارد. انسانهای همفکر میخواهند دور هم جمع شوند تا انسانهایی محکم در برابر زندگی روزمره و امیدوار به آینده بسازند.

باروتکوبیان: ارتباطات جمعی از نوع کوه و کوهنوردی میتوانند تاثیرگذارتر و سازنده تر باشد. مخصوصا اگر هدف خاصی را دنبال کنند.

یگانه دوست: هر گروهی هدف خاص خودش را دارد اما هدف تیلار به نظر من نزدیک شدن انسانها تمرین زندگی اجتماعی و ترویج خصلتهای انسانی و دوستی می باشد.

در حال حاضر، مهمترین مشکل کوهنوردی استان چیست؟

فتحی: مهمترین مشکل!؟ کوهنوردی پر از درد و مشکل و بی توجهی است. نمی خواهم بگویم مسولین کم کاری می کنند. چون فکر کنم بودجه ای به کوهنوردی که ورزش پر خرجی است تعلق نمی گیرد!

افشین: با توجه اطلاعات کم خودم در مورد کوهنوردی استان ترجیح میدهم به این سئوال پاسخ ندهم.

یعقوبی: اینکه گروه ها بایستی بیشتر دور هم جمع شوند و با همفکری با هم در مقابل اختلافات و مشکلاتی که در بین گروه ها و کوهنوردان وجود دارند حل کنند. و با کار فرهنگی فرق یک گروه کوهنوردی و کوهروها را برای مردم مشخص کنند.

باروتکوبیان: داشتن ادعا کاذب در بین بزرگان و کوهنوردان که همین امر مانع ایجاد یک کانون همدل و رو به رشد در راستا اهداف کوهنوردی می باشد. در کل اطلاع جامع ای ندارم.

یگانه دوست: من نه در کانون و نه در هیئت کوهنوردی فعالیت خاصی نداشتم و به همین خاطر در مورد مشکلات کوهنوردی استان اطلاعات خاصی ندارم. اما فشارهای ارگان های دولتی و نیروی انتظامی بر کوهنوردان جهت تفکیک جنسیتی ملموس می باشد.

نقاط قوت و ضعف کوهنوردی گروه را در چه میدانید؟

فتحی: نقطه قوت، رشد بسیاری از بچه ها در زمینه های فنی و فرهنگی و بالا بردن توان گروه در سطح استان و همچنین رشد کمیته آمورش گروه در یک سال اخیر و نقطه ضعف، گاهی مواقع یک دل نبودن تمامی اعضا!

سلیمانی: به نظرم همدلی و رفاقت اعضا گروه با وجود تفاوت دیدگاه ها از بزرگترین نقاط قوت و دلیل اصلی شکل گرفتن و ادامه کار گروه می – باشد و یکی از نقاط ضعف گروه این است که کارها کمتر به صورت کمیته ای انجام می شود و بیشتر کار گروه به عهده تعداد اندکی از اعضا می باشد.

یعقوبی: بعد از مدتها می بینم که جوانان در حال رشد هستند و امید من بیشتر می شود که تیلار با همت دوستان به جلو می رود و نقطه ضعف این است که همه اعضا مسئولیت های گروه را نمی پذیرند.

باروتکوبیان: از نقاط قوت می توان به انجام گروهی کارها و تصمیمات اشاره کرد. و از نقاط ضعف اینکه همه چیز فقط در حد حرف نباشد. اگر تصمیمی گرفته می شود اجرا شود و در عمل به آنها بها داده و رسیدگی شود و مسئولیت پذیری بیشتری وجود داشته باشد.

یگانه دوست: روحیه قوی و جمع گرایی افراد از نقاط مثبت این گروه  می باشد. از نقاط ضعف این گروه این است که بسیاری از افراد احساس مسئولیت خاصی نسبت به وظایف خود ندارند. این را من در یک سالی که عضو هیئت مسئولین بودم متوجه شدم. بسیاری از افراد تئوری پرداز خوبی هستند اما در عمل چیز خاصی از آنان دیده نمی شود.

از کمیته های گروه چه انتظاری دارید؟

فتحی: امیدوارم کمیته های گروه با انجام دادن کار جمعی و پرهیز از تک روی بتوانند وظایفی که به آنان محول شده را به خوبی انجام دهند و این کار به نظرم با کمیته ای کردن و تقسیم بین اعضا ی هر کمیته میسر میشود.

سلیمانی: این انتظار را از شخص خودم دارم که به عنوان یک عضو بخشی از بار وظایف کمیته ای که در آن فعال می باشم به دوش بگیرم و به کمیته ای پیش بردن کار کمک کنم که البته در این زمینه خیلی ضعیف عمل کردم.

یعقوبی: فقط اطلاع رسانی و ارتباط با اعضا و رساندن ، پیامها ، نامه ها و برنامه های گروه به موقع به دست اعضایی که دسترسی به کامپیوتر ندارند.

باروتکوبیان: بند های اساسنامه را به خوبی و درستی اجرا کنند.

یگانه دوست: فعالیت های تازه ای ارائه دهند تا افراد جذب کمیته ها شوند و به معنا واقعی کمیته باشند نه اینکه فقط اسم کمیته بر روی آنان باشد. البته این یک رفتار دو طرفه است یعنی منوط به مشارکت اعضا و همنوردان می باشد.

دیدگاه شما نسبت به اساسنامه کنونی گروه چیست؟

فتحی:اساسنامه جامع و کاملی داریم .و هر سال در مجمع سالیانه گروه مواردی هم افزوده یا اصلاح می شوند. رعایت اساسنامه گروهمان برای تمامی اعضا و افرادی که در برنامه های تیلار شرکت می کنند لازم الاجراست و همین موضوع باعث می شود نظم خاصی در روند برگزاری برنامه های گروه حکم فرما باشد.

سلیمانی: اساسنامه کنونی گروه حاصل سالها تفکر گروهی و تصمیم گیری جمعی اعضا می باشد.

یعقوبی: واقعیت این است که من دیدگاه خوبی به این قضیه ندارم که با افزایش کمیته ها و مسئولیت ها اساسنامه مدام تغییر کند و اصولا با تغییر اساسنامه در هر سال مخالفم. فعلا چون اکثریت قبول کردند من هم تابع جمع هستم.

باروتکوبیان: از آنجایی که اساسنامه را به طور کامل نخوانده ام نمی توانم نظر کاملی داشته باشم. فقط کسانی که کاندید می شوند باید صلاحیت کامل برای مسئولیت خود داشته باشند و چون همیشه تعداد کاندیدها کم است ، همانها که کاندید می شوند به ناچار رای می آورند و حق انتخابی برای رای دهنده ها وجود ندارد.

یگانه دوست: حقیقت این است که اساسنامه توسط اعضا زیاد جدی گرفته نمی شود و بسیاری از اعضا شاید در مجمع اصلا متوجه بند پیشنهادی که در مجمع مطرح می شود نیستند و تفننی در رای گیری شرکت می کنند. به همین جهت در مجمع آخر دو بند از مواد اساسنامه به منظور تکمیل پست های خالی هیئت مسئولین نادیده گرفته شد.

نقش اعضا و همنوردان در هر چه بهتر اجرا شدن یک برنامه کوهنوردی (عمومی، تخصصی) را توضیح دهید:

فتحی: مهم ترین نقش را خود اعضا در گروه ایفا می کنند، چون افرادی هستند که در این عرصه تجاربی را کسب کرده اند و برای مثال در یک برنامه عمومی برای افرادی که برای اولین بار کوهنوردی را تجربه می -کنند، می توانندالگوی خوبی باشند و فرهنگ کوهنوردی را به افراد تازه کار نشان دهند. در برنامه های تخصصی هم همین طور افراد کم تجربه تر باید از تجارب با تجربه های گروه استفاده کنند تا در طول برنامه دچار مشکل نشوند و خطری تهدیدشان نکند.

سلیمانی: به نظر من احساس مسئولیت مهمترین نقش اعضا و همنوردان در اجرا بهتر برنامه های گروه می باشد.

یعقوبی: تمامی اعضا باید در برنامه ها حضور داشته باشند و چگونگی پیشبرد کارها را از نزدیک ببینند تا بخشی از وظایف یک عضو را طبق اساسنامه بتوانند انجام دهند.

باروتکوبیان: مطمئنا نقش بسیار مهمی خواهند داشت. چرا که یک عضو خوب و کارآمد میتواند در پیشبرد یک برنامه موثر باشد. چون بدون اعضا و همنوردانی که تفکرات سازنده دارند گروه معنا ندارد.

یگانه دوست: در طول برنامه بهترین کمکی که اعضا و همنوردان می -توانند انجام دهند این است که به جای دخالت در تصمیم گیری های سرپرست و سایر نفراتی که سمتی در اجرای برنامه دارند با آنان هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.

یک خاطره به یاد ماندنی از همراهی با گروه برایمان تعریف کنید:

فتحی: یکی از بهترین برنامه هایی که در آن حضور داشتم واز آن لذت کافی را بردم، برنامه خلیل دشت سال ۹۱ به سرپرستی عرفان ابراهیمی بود، که وقتی به کلبه ها رسیدیم و نفس تازه کردیم، در حالیکه زمین پوشیده از برف بود، با پیشنهاد یکی ازبچه ها به بالای تپه ی شیب داری رفتیم و از آن بالا با پلاستیک شروع به سر خوردن کردیم. واقعا آن روز خوش گذشت.

سلیمانی: یکی از هزاران خاطره شیرین که با تیلار تجربه کردم مربوط به صعود به قله درفک از جبهه شمال شرقی بود. به دلیل ضعف جسمانی قصد صعود به این جبهه را نداشتم و با مسعود سلیم پور مشورت کردم. مسعود گفت افشین جان همان درفک است دیگر. یک گروه از این طرف میروند،یک گروه از طرف دیگر. حالا این جبهه یک کمی سخت تر است. مشکلی نیست. میتوانی بروی. و من رفتم. چه رفتنی؟!   چنان فشاری در برنامه به من وارد شد که کم مانده بود در گوشه ای بنشینم و گریه کنم. به خودم گفتم غلط کنم دیگر کوه بیایم و البته دو هفته بعد دوباره برای برنامه بعدی ثبت نام کردم و اتفاقا این صعود به یکی از زیباترین و پررنگ ترین خاطراتم با گروه تیلار تبدیل شد.

یعقوبی: دراوایل تاسیس تیلار در یک برنامه دو روزه راهنما گروه نتوانست ما را به انتها برنامه برساند. ناچار در هنگام شب برنامه ریزی کردیم که به صورت شیفتی دو ساعت به دو ساعت نگهبانی بدهیم. بقیه خوابیدند. رضا نوری هم برای ما مدام چای درست کرد. نزدیک بود که گروهای کوهنوردی برای کمک و جستجو ما بیایند اما ما حوالی ۱۱ صبح به رشت رسیده بودیم. یادش به خیر حالا از آن جمع چند نفر بین ما نیستند.

باروتکوبیان: خاطره خاصی برای تعریف ندارم فقط اینکه تمام شبمانی ها در کوه برای من سرشار از خاطره بوده است.

یگانه دوست: فروردین ۹۳ برای شناسایی منطقه لیلا کوه به لنگرود رفتیم که یک بز شاخدار مرا دنبال کرد و حدود یک ربع درگیر فرار از دست این موجود بودم. نهایتا مجبور شد که در باغهای چای لنگرود شناور شوم و با تقلا زیاد فرار کنم.

در انتها سخن اگر سخن خاصی، پیشنهاد یا انتقادی دارید بیان کنید:

فتحی: من تشکر می کنم از کمیته فرهنگی گروه و خصوصا روزبه عزیز که با ایجاد این طرح باعث شدید که اعضای قدیمی و جدید گروه نقطه نظرات خودشان را بیان کنند و یک دید کلی نسبت به نظرات افراد در باره گروه و ماهیت کوهنوردی پیدا کنیم. امید وارم این روند رو به رشد در کمیته فرهنگی همواره ادامه داشته باشد.

سلیمانی: با آرزوی روزهای خوب ، پیروز و شاد برای گروه محبوبم.

یعقوبی: من در مورد مجمع سالیانه نظر دارم که اگر هیئت مسئولین تصویب کنند به اعضا محترم ابلاغ شود. چون واقعا دارم میبینم که مجمع عمومی به این صورت واقعا کسالت آور است. به زودی نامه ام را ارائه میدهم.

باروتکوبیان: پیشنهاد اینکه کسانی که میخواهند عضو شوند یک تست کتبی از آنان گرفته شود تا مطمئنا کاملا اساسنامه را مطالعه کنند و وظایف اعضا را بدانند و اطلاعات کامل در رابطه با مسئولیت خود داشته باشند و بعد عضو شوند.

یگانه دوست: تعهد و مسئولیت پذیری مهمترین چیزی است که میتواند تجلی شخصیت یک انسان باشد. یا چیزی را نپذیرید و یا اگر می پذیرید به آن پایبند باشید.

همچنین ببینید

صعود می‌کنم تا دختران نپالی درس بخوانند!

 «سارا صفری»، دانشجوی زبده ایرانی ساکن امریکا که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ مهندسی برق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *