خانه / فرهنگی / اخبار / موریل سارکنی، سنگ نوردی با کوله باری از عناوین قهرمانی

موریل سارکنی، سنگ نوردی با کوله باری از عناوین قهرمانی

موریل سارکنی (Muriel Sarkany)، بانوی سنگ نورد
بلژیکی که موفق به اولین صعود خود با درجه سختی
۹a شد.
سارکنی قهرمان سابق جهان در رشته لید و برنده پنج جام
قهرمانی لید جهان در تازه ترین تلاش خود در روز پنجشنبه گذشته
موفق شد اولین صعود خود با درجه سختی ۹a را در منطقه جورجز
دو لوپ (Gorges du Loup) واقع در جنوب فرانسه را به ثبت برساند.
این صعود با ردپوینت سارکانی در این مسیر که Punt-X
نام دارد، همراه بوده است.

 این سنگ نورد ۳۹ ساله بلژیکی در بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۹ همیشه در راس قهرمانی های مسابقات سنگ نوردی جهان بوده و عناوین با ارزشی همچون قهرمانی اروپا در رشته لید در سال ۱۹۹۸، قهرمانی جهان در رشته لید شامونی فرانسه در سال ۲۰۰۳ و جام جهانی اورآل را در سال های ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ را در کارنامه سنگ نوردی خود دارد.

سارکنی بعد از بازنشستگی از رقابت های جهانی سنگ نوردی، تحت استاندارد های عالی به سنگ نوردی خود ادامه داد. او در سال ۲۰۱۱ موفق به صعود سه مسیر با درجه سختی ۸c شد و در سال ۲۰۱۲ او دوباره سه مسیر با درجه سختی ۸c صعود کرد و حتی پیشتر رفته و اولین صعود خود با درجه سختی ۸c+ را به ثبت رساند، این مسیر با نام Ultimate Sacrifice واقع در منطقه جورجز دو لوپ فرانسه بود. در حالی که سارکانی با این صعودها قانع نشده بود، او دست های خود را به سوی اولین مسیر ۹a دراز کرد. این مسیر که Punt-X نام داشت توسط یک سنگ نورد فرانسوی به نام الکساندر شابو (Alexandre Chabot) صعود شده بود و در نزدیکی مسیر Ultimate Sacrifice قرار داشت. اما این مسیر خیلی زود به خاطر بارش ها خیس شد و سارکنی مجبور شد برنامه خود را عوض کند. او امسال بار دیگر با دو صعود ۸cc دیگر تصمیم گرفت در ماه آگوست به Punt-X برگردد تا اقدام به صعود این مسیر کند. اما این تلاش ها تا اکتبر میسر نشد و در ماه اکتبر و با کاهش دمای هوا او اقدام به چند تلاش مناسب بر روی مسیر یاد شده کرد تا اینکه چند روز پیش چنین پیامی را مخابره کرد .. ” من خیلی خوشحالم !!!!!!! “. این جمله او گویای هزاران کلمه بود.

باید یادآور شد که موریل سارکنی با این صعود به تعداد انگشت شمار زنان سنگ نوردی پیوست که موفق شده اند مسیرهایی با درجه سختی ۹a صعود کنند. لازم به ذکر است که اولین صعود با درجه سختی ۹a برای زنان، متعلق به سنگ نورد اسپانیایی ژوسون برزیارتو (Josune Bereziartu) ست که در سال ۲۰۰۲ به ثبت رسیده است. او در این صعود مسیر Bain de Sang واقع در سوئیس را ردپوینت کرده بود.

منبع :‌وبلاگ کلوپ کوهنوردان سولدوز

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *