خانه / فرهنگی / اخبار / چرائی مرگ کوهنوردان از زبان آلپاین کلاب پاکستان

چرائی مرگ کوهنوردان از زبان آلپاین کلاب پاکستان

آندره زاوادا رهبر صعودهای زمستانی لهستان
بر فراز کونیان کیش در نمایی زیبا
از کوههای قراقروم

آلپاین کلاب کوهنوردی پاکستان اعتماد به نفس بیش از حدکوهنوردان و دلایل طبیعی چون سقوط بهمن، هوای بد و نبود تجهیزات نجات را از جمله عوامل مرگ کوهنوردان در تابستان گذشته قراقروم می داند.

منصور حسین رئیس آلپاین کلاب پاکستان می گوید: “برخلاف سال گذشته تابستان امسال اغلب کوهنوردان برای دو تا سه قله ۸۰۰۰ متری اخذ مجوز کرده بودند. او معتقد است در کوه های بلند تنها هم هوایی کافی نیست، کوهنوردان برای چنین منظوری باید ۱۱۰ درصد از نظر قدرت بدنی آمادگی داشته باشند”. 
او می گوید: “امسال مواردی بود که کوهنوردان خسته تنها چند متر مانده به قله به دلیل خستگی بازگشتند. اما “زنک هرابی” کوهنورد اهل چک با تجربه ۸ صعود ۸۰۰۰ متری بدلیل خستگی در گاشربروم یک ۱۰۰۰ متر سقوط کرد و جان باخت”.
بر اساس گزارش آلپاین کلاب پاکستان مثال دیگری که کوهنوردان امنیت خود را به خطر انداختند زمانی بود که ۳ ایرانی در ۱۶ جولای بر بالای برودپیک رسیدند اما در منطقه مرگ چون مسیر جدید صعود خود را پرچم گذاری نکرده بودند، در ۷۵۰۰ متری گم شدند.
اما منصور حسین درباره امداد هوایی در کوه های کشورش می گوید: “رسانیدن یک تیم نجات برای کوهنوردان سرگردان بالای ۷۰۰۰ متر به سختی فرستادن یک تیم جدید است. این تصمیم دشواری است اما ما نمی توانیم جان دیگران را برای نجات یک کوهنورد به خطر بیاندازیم. زیرا او نمی تواند بیش از ۴۸ ساعت در دمای زیر صفر، باد شدید، اکسیژن ناکافی و بدون آب زنده بماند. با این حال یکی از سختترین تلاشهای تیم نجات در تاریخ کوهنوردی، امسال برای سه ایرانی انجام شد(!).
منصور حسین همچنین با اشاره به مرگ سه کوهنورد اسپانیایی در گاشربروم یک باد شدید و هوای خراب را عامل این موضوع می داند و بهمن را عامل مرگ پدر و پسر نیوزلندی در کی ۲٫

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *