خانه / فرهنگی / اخبار / کوه‌نورد مشهور جهان «پیتر هبلر» به ایران می‌آید/سخنرانی«هبلر» ۱۷ آبان درتهران

کوه‌نورد مشهور جهان «پیتر هبلر» به ایران می‌آید/سخنرانی«هبلر» ۱۷ آبان درتهران

hebler

بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته به واسطه حضور «پیتر هبلر» در «ایران» در آبان ماه سالجاری، این کوه‌نورد نامدار اطریشی ضمن بازدید از چند شهر کشورمان، روز شنبه ١٧ آبان در تهران اقدام به سخنرانی و نمایش تصاویری از سال‌ها کوه‌نوردی خود خواهد نمود.به همین بهانه، ضمن بیان سوابق کوتاهی از این کوه‌نورد ارزشمند، مختصری از فعالیت‌های ایشان را جهت استحضار ارایه می نماییم. شایان ذکر است؛ زمان دقیق و مکان این مراسم متعاقباً اعلام خواهد گردید.پیتر هبلر کوهنورد مشهور اطریشی به واقع نخستین انسانی بود که بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن و البته به پیشنهاد و در پی راینولد مسنر بر فراز بام دنیا اورست ایستاد (زمانیکه هبلر بر فراز قله ایستاد، کمی پائینتر مسنر مشغول تصویر برداری از او بود).
وی متولد ۲۲ جولای ۱۹۴۲ در شهر مایروفن می باشد.  نخستین تلاشهای ثبت شده از هبلر در کوههای راکی و نشنال پارک یوسی میتی می باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره های این منطقه گردید یاد می کنند.آغاز کوهنورد جدی هبلر به همراه راینولد مسنر در سال ۱۹۶۹ می باشد که موفقیتهای زیادی را نیز به همراه داشت. اما جدیترین و مهمترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال ۱۹۷۸ و در معیت یک تیم اطریشی باز میگردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می شد. در آن صعود و در بازگشت از قله نیز هبلر با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی و تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سالها پا برجا ماند.

تصویر هبلر و مسنر بر فراز اورست

 علاوه بر این موفقیت هبلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل ۸۰۰۰ متری به ثبت رساند که مهمترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربرومI می باشد و البته صعود گاشربرومI او بازهم به همراه راینولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت ۳ روز در تابستان ۱۹۷۵صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملن آلپی بر روی یک ۸۰۰۰ متری یاد می گردد.
هبلر بعدها اقدام به تاسیس مدرسه کوهنوردی و اسکی در زادگاهش نمود، که امروزه توسط پسر او اداره میشود و البته خود هبلر نیز در آن به تدریس مشغول است.لازم به ذکر است در اواسط دهه ۷۰ میلادی پیترهبلر به عنوان مربی کوهنوردی و اسکی دوره هایی را برای مربیان ایرانی برگزار نموده و بسیاری از فنون کوهنوردی توسط او به آموزش کوهنوردی در ایران افزوده شد و البته پیشکسوتان مربیگری ایران اغلب از نسل او می باشند.

(منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی )

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *