خانه / فرهنگی / قلم همنورد / “به بهانه اجرای برنامه های نیمه دوم سال” *

“به بهانه اجرای برنامه های نیمه دوم سال” *

eshtenif.n(ییلاق اشتنیف و قله شمالی درفک در یک غروب پاییزی)

سلام به همه –
همان طوریکه می بینید برنامه شش ماهه دوم ۹۳ با همت کمیته فنی و سایرین  پس از بررسی های مختلف و تطابق برنامه های پیشنهادی با سیمای کلی گروه و همچنین وضعیت کوهنوردی  دیارمان تدوین و از مهرماه سال جاری آماده اجرا است .  به نظر می رسد اجرای برنامه های کوهنوردی در نیمه دوم سال به نسبت نیمه اول با توجه به ویژه گی های تعریف شده در این ورزش که متاثر از شرایط آب و هوایی است ، از اهمیت ، حساسیت و لزوم دقت بیشتری برخوردار باشد  که در ارتباط مستقیم با چگونگی کیفیت برنامه ها است . در نتیجه تک تک  حاضران در صعود ها باید از هر لحاظ خود را آماده  شرایط موجود در هر برنامه بنمایند . در این خصوص “زمان” یکی از فاکتورهای اساسی است ، یعنی حضور به موقع در ایستگاه های کوهنوردی   ( صبح)  صعودها  با توجه به تاریکی زودرس در فصول پایانی سال از اهمیت بالایی برخوردار است . مقوله ای که متاسفانه در نیمه اول امسال گاهی موجب تاخیر در شروع برنامه ها شد. در نظر گرفتن زمان و مدیریت درست آن در طول صعود از سوی همه افراد در یک برنامه تاثیر بسزایی در کیفیت آن صعود یا برنامه خواهد داشت . همچنین “نظم” در طول برنامه های کوهنوردی یکی از اصلی ترین ضروریات تعریف شده در آن به شمار می رود در این خصوص اگر برخاطرات کوهنوردی خود مروری بکنیم ، می بینیم در صعودهایی که در آن به کار گیری نظم کمتر مورد توجه قرار گرفته ، منتج به چه نتایج نامطلوبی شده است . مطمئنن به کارگیری این موضوع از سوی تک تک ما در کیفیت و سلامت  هر صعود و گروه نقش بسزایی دارد .
همنوردان عزیز ، بحث “آموزش” و فراگیری فنون مختلف در این ورزش ، امروزه چالش برانگیزترین پدیده ی آن به شمار می رود که در ارتباط مستقیم با جان افراد است . خوشبختانه در نیمه اول امسال با تلاش تعداد قابل توجه ای از اعضا و همنوردان از این نظر تاکنون سال پر باری را پشت سر گذاشتیم . اگر چه هنوز با حد مطلوب و ایده آل آن فاصله زیادی داریم . این موضوع در تدوین برنامه های نیم سال دوم در حد بالایی در نظر گرفته شده به نحوی که بیش از ۴۰ %  کل برنامه ها در ارتباط مستقیم با آن قرار دارد . بنابر این ما باید در عمر کوهنوردی خود ، لحظه ای از این امر غافل نشویم و علاوه بر شرکت در کلاسها یی که گروه در این زمینه تدارک دیده است ، تا جایی که امکان دارد از گروهها و مراکز دیگر، دوره های آموزشی مختلف را فرا گرفته  تا مطمئن تر و با دانش بیشتر به این ورزش پرداخته  تا خود در آینده به عنوان فردی درآییم که  آن مطالب را به  سایرین ارایه نماییم . از یاد نبریم که یک کوهنورد آموزش دیده دارای  “انگیزه و توانایی” بیشتری در مقایسه با دیگران برای انجام کارهای نو و فنی تر در کوهنوردی است .
دوستان عزیز شاید کمتر ورزشی به مانند کوهنوردی متاثر از شرایط آب و هوایی باشد ودر این میان فصلهای پاییز و زمستان نقش پر رنگ تری دارند . استفاده از “تجهیزات و لباس مناسب” هر صعود به شدت در کیفیت صعود خود کوهنورد و همچنین کل گروه در برنامه موثر است . حال نگاهی به داشته های خود در این زمینه بکنیم و کمبودهای احتمالی را با برنامه ریزی مناسب مرتفع نماییم . اگر چه امروزه قیمت آنان لحظه به لحظه در حال صعود است اما میتوان با الویت بندی مناسب وسایلی را که نداریم تهیه نموده تا خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی را با سایر همنوردان در صعودهای پاییز و زمستان امسال تجربه نماییم .

“باقی بقایتان”   / مسعود سلیم پور

(* موضوع فوق با عنوانی دیگر و تغییراتی چند در سال گذشته نیز در سایت گروه درج گردیده بود)

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *