خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه خط الراس ماسوله “کله قندی به گدوک”

گزارش برنامه خط الراس ماسوله “کله قندی به گدوک”

صبح سرد جمعه مورخ ۳ بهمن ۹۵ با ۱۱ نفر از دوستان و همنوردان خوبم در ساعت ۴ صبح از محله پپسی رشت سوار بر مینی بوس راهی شهرک تاریخی ماسوله شدیم.
صبح زود، خواب همچنان بر جانهایمان مستولی بود اما شوق حرکت در کوهستان بار دیگر ما را در کنار هم جمع کرد که اینبار حتی بهتر از قبل مسیر پر برف و زیبای خط الراس ماسوله را بپیماییم.
ساعت ۵:۳۰ به ماسوله رسیدیم و پس از اندکی توقف ، برای ارایه اطلاعات از سوی سرپرست برنامه در مورد نحوه اجراو مسیرهای برنامه، همچنین چند دقیقه نرمش و حرکات کششی به سوی قله قند کله حرکت کردیم.مسیر انتخابی ما برای دسترسی به قند کله از سمت دشت زیبای للندیز و یال تی تی بارگاه بود .
در ساعت ۵:۵۵ دقیقه از پله کان کنار سرویس بهداشتی بسوی بالا حرکت کردیم در آن ساعت بدلیل تاریک بودن هوا تا حدود یک ساعت از چراغ های پیشانی استفاده نمودیم .مسیر ما برای دسترسی به للندیز خوشبختانه بدلیل عبور مرور زیاد برف کوبی شده بود و در کل نیاز به برف کوبی خاصی برای گروه نبود . از پل بزرگ آهنی عبور کردیم و پس از عبور از یک سطح شیب دار به منطقه ای مسطح میرسیم .با انتخاب مسیر سمت چپ راهمان را ادامه دادیم. پس از حدود پنج دقیقه در سمت راستمان به یک سطح پلکانی میرسیم که با عبور از آن پس از چندین دقیقه به مسیر کفی و دشت مانندی می رسیدیم که سنگ یادبود کوهنورد ی فقید در آنجا قرار دارد. و البته زیر حجم زیادی از برف نامشخص بود.پس از دقایقی کوتاه استراحت ، تنظیم لباسهایمان و نوشیدن آب دوباره حرکت نمودیم .مسیری پراز پیچ و تاب و پر از پستی ها و بلندی ها .عبور از چندین جوی آب که کمی نیاز به دقت داشت و سپس رسیدن به سنگ بزرگ مسیر للندیز.اندکی از کنار سنگ عبور کرده و در سمت چپ مسیر پاکوب جدید مشخص میشود که به پل چوبی میرسد .یک نفر یک نفراز روی پل عبور کردیم و سپس به راهمان ادامه دادیم . از اینجای مسیر به بعد نیز مسیرمان پر از پیچ و تاب است ولی بدلیل وجود پاکوب مشخص نیاز به انتخاب مسیر وجود ندارد .از این مسیرها عبور کردیم و به دشت مسطح تری رسیدیم با درختانی زیبا .در اینجا است که میتوانیم براحتی و با آسودگی خیال اطرافمان را نگاه کنیم. قله های مهم ماسوله از جمله شاه معلم تریشوم و قند کله به آسانی قابل تشخیص هستند.در ساعت ۷:۳۵ دقیقه به دشت للندیز و کلبه معروف آقا مجید در للندیز رسیدیم حدود بیست دقیقه استراحت نمودیم و کمی چای نوشیدیم. بعضی از دوستان لقمه هایی را که همراه داشتتند را میل نمودند .بطری های آب خود را از چشمه خوب للندیز پر کردیم و راهی تی تی بارگاه شدیم پس از طی حدود دو ساعت به کلبه های تی تی بارگاه رسیدیم و اندکی استراحت نمودیم . سپس مسیرمان را به سمت تک درخت مسیر قله قند کله پیش گرفتیم .از اینجا به بعد مسیر ما از حالت جنگلی خارج شد و به یک دشت با شیب متوسط تغییر یافت.
در صورتی که هوا مناسب باشد مسیر دسترسی به قله بسیار مشخص است. سمت راست دره ای قرار دارد که در موازات مسیر به سمت قله کشیده میشود و در سمت راست دره نیز مسیر متداول دیگه ای به نام مسیر کوه بن و ایلات زمین وجود دارد که این مسیر هم در موازات مسیر ما و دره به قله قند کله میرسد .از مشخصه های این مسیردکل مخابراتی آن میباشد.
مسیرمان را از کنار تک درخت بسمت قله کله قند پیش بردیم و در ساعت ۱۲:۳۰ به قله رسیدیم.پس از چند دقیقه استراحت و گرفتن عکس های یادگاری به سمت قله آسمان کوه حرکت نمودیم . در اینجا به تصمیم سرپرست یکی از همنوردانمان به پایین مسیر و سمت للندیز بازگشتد.
مسیر بین دوقله کله قند و آسمان کوه دارای چندین پستی و بلندی میباشد که در جاهایی نیز یخزده بودند. از آنها با احتیاط عبور نمودیم .ساعت ۱۴:۳۵ دقیقه توانستیم به بالای قله آسمان کوه برسیم .در اینجا نیز اندکی استراحت نمودیم و مسیر خط الراسمان را بسمت قله گدوک ادامه دادیم .
در اینجا نیز بدلیل عبور از زیر قله های خط الراس، در مسیر سایه قرار داشتیم و در جاهایی نیاز بود که با احتیاط زیاد گام برداریم و در ضمن برای بعضی سطوح یخی با کلنگ پاکوب مطمین درست کنیم .با عبور از زیر قله گدوک مسیرمان را به سمت پایین و دشت زیبای خلیل دشت ادامه دادیم اندکی در کنار سنگ بزرگ مسیر قله گدوک استراحت نمودیم و سپس از سمت مسیر پر شیب و پر برف آن به سوی خلیل دشت روان شدیم .در ساعت ۱۶:۱۵پس از عبور از کلبه های خلیل دشت و عبور از سیم خاردارها وارد جنگل شدیم .
در بعضی نقاط تا بیش از یک و نیم متر برف انباشته شده بود .بعد از یافتن پاکوب اصلی به سمت دو راهی خلیل دشت حرکت کردیم. در حدود ساعت ۱۹ به چشمه سنگی رسیدیم و در انتهای پیمایش پر هیجانمان در ۱۹:۳۰ به شهر ماسوله بازگشتیم .خوشحال از اینکه توانسته بودیم بااتکا به تلاش های تیمی ،همفکری های مثبت و همدلی کلیه همنوردان پس از حدود ۱۴ ساعت این برنامه را با موفقیت به اتمام برسانیم
در انتها قدردان تمامی عوامل اجرایی برنامه و همچنین همنوردانمان میباشیم .

نویسا سدادی / کمیته کوهنوردی تیلار رشت

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …