خانه / فنی / گزارش برنامه ها / “گزارش برنامه سوته”

“گزارش برنامه سوته”

یکی از برنامه های تدوین شده در تابستان ۹۶ اجرای صعود به منطقه ای موسوم به “سوته” بود که از ییلاقات مشترک دو شهر غربی استان گیلان یعنی فومن و شفت بشمار می رود . سوته بر سر یکی از خط الراسهای شمال شرقی کوه معروف لاس پشته قرار دارد . کوهی که در میان ارتفاعات استان به دلیل زیبایی مناطق اطراف و مطرح بودن صعود به آن از محبوب ترین ها نزد کوهنوردان استان هست . جالب است در دهه ۵۰ خورشیدی یک تیم کوهنوردی از کشور اتریش نیز به قله لاس پشته صعود نمودند.
در صبح یک روز گرم تابستانی گروه تیلار با ۳۹نفر از همنوردان از ایستگاه پپسی رشت حدود ساعت ۵:۳۵ به سمت مزگده شفت یکی از مبادی صعود “سوته” حرکت نمود . پس از عبور از روستاهای فلکده ، جیرده ، شالده ، شهر شفت و بخش نصیر محله حدود ساعت ۶:۴۵ به ابتدای محل صعود خود در کنار جاده در منطقه سیامزگی رسیدیم و در همان محل به صحبت سرپرست برنامه گوش دادیم و با چند حرکت نرمشی و بعد از یک ربع ساعت با سوت سرپرست محترم به سمت محل صبحانه حرکت کردیم . در این محل که پوشیده از درختان جنگلی بود ، چشمه ای برای تهیه آب وجود نداشت و آب مصرفی برای چای صبحانه با زحمت فراوان توسط دو نفراز همنوردان تا محل مورد نظر آورده شد. مسیر حرکت از ابتدا تا ۴۵دقیقه با شیب تندی همراه بود و پس از آن نیم ساعت باقیمانده به محل صبحانه را هم طی کردیم و سپس با یک توقف نیم ساعته مشغول خوردن صبحانه شدیم . حدود ساعت ۸:۴۵ به سمت منطقه سوته حرکت کردیم طبق برنامه ریزی سرپرست در هر یک ساعت کوهپیمایی پنج دقیقه استراحت داشتیم (که برنامه به سه قسمت یک ساعته با پنج دقیقه استراحت در میان آن تقسیم میشد) .
در شروع ساعت دوم برنامه بعد از محل صبحانه با یک شیب تند رو به رو شدیم و بعد از پایان شیب به یک دروازه چوبی رسیدیم از آن عبور کرده و به مسیر ادامه دادیم . مسیر حرکت ما از روستا تا نزدیکیهای دروازه چوبی در جهت جنوبی بود که از این ناحیه با گرایش به راست در جهت شمال غربی قرار گرفت . حدود ساعت ده ونیم به یک تابلو اعلام مسیر رسیدیم که حاوی دو علامت سوته و چروکی بود که هر دوی این مسیر ها به منطقه مورد نظر ما منتهی می شد سوته از پایین و چروکی از بالای تپه از کنار کلبه های موسوم به آبادی “آورن” عبور می کرد. ما از راه چروکی رفتیم بعد از رد کردن کلبه ها و استراحت در آن محل وارد ساعت سوم برنامه شدیم و به سمت منطقه سوته در زیر آفتاب داغ تابستانی به حرکت خود ادامه دادیم . در ابتدای مسیر بعد از رد کردن یک سرازیری به یک شیب رسیدیم . با عبور از آن به منطقه سوته رسیدیم . حدود ساعت ۱۲:۱۵ بعد از خواندن سرود قله و کمی استراحت بساط خوردن ناهار زیر سایه تک درخت گردو پهن شد. از این محل تا کلبه ای که حدود صد متر بالاتر بود رفتیم و آب برای زمان برگشت از کلبه برداشتیم ( آب لوله کشی ) . درساعت ۱۳:۱۵ به دلیل مساعد نبودن هوا و وجود مه به سمت کلبه های پایین حرکت کردیم . در کنار کلبه ها زیر سایه درختان استراحت کردیم بعد از مقداری توقف و اجرای برنامه فرهنگی حدود ساعت ۱۴:۱۵ از آنجا به سمت پایین حرکت کردیم و با داشتن دو استراحت ده دقیقه ای و اجرای جلسه پایانی در محل صبحانه که حدودن نیم ساعت به طول انجامید در مسیر برگشت ادامه دادیم و ساعت ۱۷:۳۰ به محل مینی بوسها در روستای مزگده رسیدیم و یکی دیگر از برنامه های گروه در کنار همنوردان عزیز تیلار با موفقیت به انجام رسید .

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …