خانه / فنی / گزارش برنامه ها / “گزارش برنامه کوانه”

“گزارش برنامه کوانه”

آخرین برنامه شش ماهه ی اول گروه کوه نوردی تیلار در سال ۹۶ اجرای برنامه عمومی “کوانه” بود . منطقه کوانه در محدوده شهرستان ماسال و از ییلاقات مشرف به روستای چسلی در جنوب این شهر قرار دارد. روستای چسلی به دوبخش پای کوه و دره تقسیم می شود و روستایی کاملاً جنگلی و بکر است . خانه ها پراکنده و به صورت خانه باغ هستند. این روستا در ارتفاع ۳۲۵ متر از سطح دریای آزاد قراردارد. از این روستا می توان از طریق یک خط الراس به منطقه دهرا و قله توریشوم نیز رسید . مناظر روستایی این منطقه در کنار طبیعت زیبایش در تمامی فصول به خصوص در آستانه ی فصل پاییز مناظر سحرانگیزی را به نمایش می‌گذارد. اما نکته ای که لذت صعود به این منطقه را دوچندان می کند تجربه ی صعود آن توسط گروه درسال ۸۲ است و حال بعد از ۱۴ سال دوباره به این منطقه ی زیبا برگشتیم.
اما برسیم به نحوه ی اجرای این برنامه. گفتنی است که برای اجرای این برنامه از همان ابتدا و قبل از اجرای برنامه دچار ابهاماتی شدیم . کمتر از ۱۰ ساعت قبل از شروع صعود متاسفانه با خبر شدیم مادر گرامی آقای راحلی عزیز از اعضای قدیمی گروه فوت نمودند و این حادثه ناگوار باعث شد تعدادی از اعضای گروه جهت شرکت در مراسم خاکسپاری آن مرحوم در برنامه شرکت نکنند که طی آن سرپرست گروه در فاصله کمی مانده به اجرای برنامه عوض شد. سرانجام بامداد روز جمعه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۶ همنوردان عزیز در ایستگاه “پپسی” گرد هم آمدند و ساعت ۶:۳۰ به سمت مقصد حرکت نمودند. همه چیز طبق روال پیش میرفت تا اینکه وقتی به شهر ماسال و روستای “شالما” حوالی روستای “چسلی” رسیدیم متوجه شدیم که یکی از چهار مینی بوس به دلیل اتمام سوخت قادر به ادامه حرکت نیست و سایر مینی بوس ها برای رساندن سوخت به آن مینی بوس به عقب برگشتند و این امر باعث اتلاف وقت و به وجود آمدن تاخیر در حرکت تیم شد. بعد از آمدن تمام مینی بوس ها، همنوردان در پارکی در روستای چسلی که مبدا حرکت تیم بود دور هم جمع شدند و بعد از شنیدن صحبت های سرپرست و مسئول فنی به انجام نرمش و حرکات کششی پرداختند و بعد از آن همه با آمادگی هر چه تمام تر در ساعت ۸:۵۰ پیمایش خود را شروع کردند. در ابتدای پیمایش ، گروه با شیبی نسبتا تند در مقیاس یک برنامه عمومی مواجه شد و این امر موجب کند شدن گام گروه گردید . پس از پیمایش تقریبا یک ساعته در ساعت ۹:۴۵ به منطقه ای به نام “خون برجی” رسیدیم و محل صبحانه را در آنجا دایر کردیمکه شیر آبی در کنار یک کلبه در میان مسیر قرار داشت . بعد از استراحت تقریبا یک ساعته در این منطقه در ساعت ۱۰:۵۰ به پیمایش مسیر ادامه دادیم. با این که در واپسین روزهای تابستان بودیم اما آفتاب همچون ماه مرداد بر ما میتابید. این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که برنامه های عمومی به دلیل ازدیاد شرکت کنندگان معمولا از نظم و قاعده ی یک برنامه کوهنوردی استاندارد سر باز میزند اما این برنامه به نسبت سایر برنامه های عمومی از نظم بیشتری برخوردار بود و گروه تقریبا در یک صف واحد مسیر را پیمایش کرد. سرانجام پس از سه استراحت پانزده دقیقه ای در طول مسیر در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه به کوانه رسیدیم و در آنجا مشغول به خواندن سرود قله شدیم و عکس دسته جمعی گرفتیم. سپس به توصیه سرپرست برنامه آقای سهند پرویزی جهت اطراق در محلی مناسب کمی جلوتر رفتیم و پس از ده دقیقه پیمایش به مکان مورد نظر رسیده و زیر اندازهای خود را پهن کردیم. همه شاد و خوشحال بودند و لب کلام اوقات خوشی را گذراندند. پس از صرف ناهار کمیته آموزش به دلیل فرا رسیدن تدریجی سرما توضیحاتی در مورد آداب کوهنوردی در هوای سرد به همنوردان داد. پس از آن کمیته فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی سینما برنامه ای اجرا کرد و طی آن به معرفی اولین فیلم تاریخ سینمای ایران پرداخت. در نهایت هم بازی هایی از قبیل طناب کشی و سیب خوری انجام شد و همنوردان مختلفی از کودک گرفته تا میانسال در این بازی ها شرکت کردند. سرانجام پس از سه ساعت استراحت، ساعت ۴ به سمت پایین شروع به حرکت کردیم. پس از پیمایشی یک ساعته و بی وقفه در ساعت ۵:۰۵ به محل صبحانه رسیدیم. پس از برگزاری جلسه پایانی و شنیدن صحبت های همنوردان عزیز در ساعت ۵:۳۵ به راه خود ادامه دادیم و در نهایت در حدود ساعت ۶:۱۵ به روستای چسلی بازگشتیم و با خاطرات فراوان به سمت رشت حرکت کردیم. در مجموع باید به عوامل اجرایی برنامه دست مریزاد گفت چرا که در روزی که گروه تیلار با غیبت خیل عظیمی از اعضاء خود مواجه بود (به طوری که به جرات می توان گفت این تعداد غیبت اعضا در یک برنامه عمومی در چند سال گذشته بی سابقه بود)، تیم اجرایی توانست به خوبی گروه را هدایت کند.

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …