خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه شاه معلم به توریشوم

گزارش برنامه شاه معلم به توریشوم

در تاریخ ۱۴ و ۱۵ خرداد طبق تقویم شش ماه گروه قرار بود به قله ی خشچال صعود کند. یک هفته قبل برنامه متوجه نامساعد بودن شرایط جوی شدیم و به ناچار برنامه ای جایگزین انتخاب کردیم. در جلسه ی هیئت مسئولین که به دلیل فوق برگزار شد طی پیشنهاداتی که اعضای هیئت مسئولین مطرح کردند در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برنامه را در منطقه ماسوله برگزار کنیم. شاه معلم به توریشوم. هم می خواستیم در تاریخ مشخص شده برنامه را اجرا کنیم و هم میزان سختی برنامه را حفظ کرده باشیم.پس خشچال دو روزه در ۱۴ و ۱۵ خرداد به صعود شاه معلم به توریشوم و شب مانی بر روی قله ی شاه معلم در تاریخ ۱۵ و ۱۶ خرداد تغییر یافت. از یخسازی در ساعت ۱۳:۳۰ با ۱۹ نفر به سمت ماسوله به راه افتادیم ساعت ۱۵ به ماسوله رسیدیم و ۲ نفر دیگر از دوستانمان هم که در ماسوله به ما اضافه شدند تیم ۲۱ نفره ما در هوای گرم و مرطوب ظهر پانزدهم خرداد ماه شروع به حرکت کرد.

عکس از عماد نورمحمدیدر ابتدای حرکت با گامهای کمی تند که از پله های داخل ماسوله عبور کردیم در ساعت ۱۵/۳۰ به امامزاده رسیدیم. در امامزاده ۲۰ دقیقه توقف کردیم پس از صحبتهای سرپرستی و نوشیدن کمی آب و کم کردن لباس ها حرکت کردیم. بعد از حرکت از امامزاده در ساعت ۱۵/۵۰در ساعت ۱۷/۳۰به جاده در منطقه خارند رسیدیم و یک توقف ۲۰ دقیقه ای داشتیم. دیگر از گرمای کسل کننده هوا کاسته شده بود.۱۷/۵۰ مسیر را ادامه دادیم و در ساعت ۱۹/۳۰ به ابتدای خط الراس رسیدیم و باز هم بعد از ۲۰ دقیقه توقف به حرکت خود ادامه دادیم. ساعت ۲۱ به انتهای خط الراس رسیدیم و در اینجا هم ۲۰ دقیقه استراحت کردیم و سپس ادامه دادیم. بین ساعت ۲۲/۳۰ تا ۲۳ به پاگرد رسیدیم. نه باد و نه سرمای زیادی بود. شاید شاه معلم از آمدنمان راضی بود. هوای سازگاری بود. اما ۶ نفر از افراد گروه که حال مساعد نداشتند مایل بودند که شب را در پاگرد بگذرانند و صبح به طرف پایین حرکت کنند. پس با آن ۶ نفر خداحافظی کردیم و به سمت قله رفتیم. ساعت ۱۲/۳۰ به قله رسیدیم . با وجود اینکه همه کمی خسته بودند اما در برپایی چادرها به خوبی با هم همکاری کردند. پس از چادرزدنها و خوردن کوکوی سیب زمینی که شام تهیه شده ی گروه بود ساعت ۱/۳۰ همه در چادرها و کیسه خوابهایمان بودیم بعد از شاید نیم ساعت که آماده برای خواب شده بودیم ناگهان صداهایی آشنا برایمان آمد . ۲ نفر از دوستان عزیزمان هم بعد از ۵ ساعت حرکت از ماسوله به ما پیوستند. ساعت ۵/۳۰ برپا و ۶/۳۰ حرکت کردیم. علیرغم اینکه باد سر و صدای زیادی ایجاد کرده بود اما اصلا از سرمایی که صبح ما را برای در چادر ماندن ترغیب می کند خبری نبود. براستی که صبح مطبوعی بود. ساعت ۵/۳۰ کم کم سر و صدای بچه ها از داخل چادرها می آمد. به نظر انقدر هوا از دیشب خوب بوده که ۳ نفر هم (خارج از گروه) با کیسه خوابهایشان در بیرون و بین سنگ چین های بر روی قله خوابیده بودند. شاید کیسه خوابهایشان از کیفیت بسیار بالا و تحمل سرمای زیاد برخوردار بود اما باور کنید این هوای عالی بود که خوابیدن بر روی قله در هوای آزاد را برایشان سهل تر می کرد. ۳ نفر از اعضای گروه کمی زودتر تا چشمه ی هفت خوانی رفتندکه آتش و چای آماده کنند. گروه هم با حرکت در ساعت ۶/۳۵ از قله های شاه معلم ساعت ۸ به چشمه و محل صبحانه رسیدیم. متاسفانه در روز دوم یک نفر از گروه که بسیار آهسته حرکت می کرد و از سایرین کندتر بود مدام به همراه عقب دار در آخر می ماندند و همین سبب تاخیر های زیادی در زمانبندی شد. صبحانه نیم ساعته تبدیل به یک ساعت شد. ساعت ۹ به راه افتادیم. هوا گرمتر شد و ما از پشت قله ی گرده سایه پاکوب را ادامه دادیم تا به چشمه توریشوم رسیدیم بعد از ۲۰ دقیقه استراحت و نوشیدن آب در آن ظهرگرم به سمت قله توریشوم حرکت کردیم. ساعت ۱۳/۳۰ به قله رسیدیم. تصمیم داشتیم که نهار را روی قله بمانیماما پشه های روی قله همچین اجازه ای ندادند. پس بعد از سرود قله و گرفتن چند عکس به پایین حرکت کردیم . برای کوتاهتر کردن مسیر میانبری را انتخاب کردیم که چون از شیب تندی برخوردار بود و انتهای آن شن اسکی بود آمدیم که گروه با مشکل مواجه گردید (مسیر درست در فایل GPS آورده شده است) در نهایت در دشتی که ۱۰ دقیقه قبل از کلبه های زیر قله توریشومبود یک ساعت برای نهار ماندیم. در ساعت ۱۶ به سرعت به سمت پایین حرکت کردیم. گرچه گروه سرعت خوبی داشت اما متاسفانه همان همنوردی که با مشکل زانو مواجه بود مدام از گروه عقب می ماند. ساعت ۱۸ به کلبه ی آقا حبیب رسیدیم بعد از نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه که دوستمان رسید حرکت کردیم. از کلبه تا آغوز کله ۲ ساعت راه داشتیم اما چون از زمانبندی عقب بودیم و گام آن دوست عزیز بسیار کند بود تصمیم گرفتیم از راننده ی با حوصله و صبورمان تقاضا کنیم به روستای بالا که ما ۴۵ دقیقه ای آن بودیم بیاید. البته در می نی بوس هم یک ساعتی منتظر آن دوست عزیز شدیم.

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار

خرداد۹۳

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …