خانه / فرهنگی / قلم همنورد / “یک سماموس و یک تقی لپا سری “

“یک سماموس و یک تقی لپا سری “

taghi قلب مهربان “تقی لپاسری” ، یار و یاور کوهنوردان در منطقه سماموس از تپیدن ایستاد . در سالهایی نه چندان دور که اغلب صعودهای منتهی به بام گیلان قله سماموس از ییلاق زیبا و خاطره انگیز ” لپاسر ” انجام می گرفت ، یک نام و یک چهره از میان بومیان آن منطقه بخصوص برای کوهنوردان بیش از همه شناخته شده تر بود و آن کسی نبود جز  “تقی لپاسری” .

انسانی شریف و دوست داشتنی که حتی برای حیوانات و گیاهان آن ناحیه ارزشی ویژه قایل بود و اغلب به رهگذران و کوهنوردان توصیه هایی در حفظ و رعایت سلامتی و حقوق زندگی آنها می نمود . مغازه و کلبه زیبایش در لپاسر به نوعی پاتوق همه کوهنوردان و رهگذران در مسیر بود . ممکن نبود از لپاسر عبور نمایی اما مهمان مهربانی های وی و پذیرایی سفره ساده اش با نان ، پنیر ، ماست ، چای  نباشی و حتی قدری با خود به قله نبری .   آقا تقی تا زمانی که برف به طور کامل یعنی آبان ماه و گاهی تا آذر  “لپاسر” را سفید پوش نکرده بود ، آنجا را ترک نمی کرد و به خانه زیبای خود در نزدیکی روستای “جنگسرا”ی چابکسر نمی آمد و اوایل بهار هرسال در شمار اولین کسانی بود که به شوق  دیدن گلها ، کبک ها ، عقاب ها ، اسب ها و حتی گرگ های سماموس  به لپاسر می رفت .

امروز اگر چه قلب مهربانش از تپیدن ایستاد ، اما یاد و خاطرات خوبی ها و مهربانی هایش برای کوهنوردان و مردمان بسیاری ، همیشه جاودان خواهد ماند .

(مسعود سلیم پور)

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

۳ دیدگاه

  1. حمید یوسف طالشی

    یادت به خیر مش تقی. روحت شاد.

  2. آموزه هایی در همین نزدیکی…
    هر کس را ( غالب افراد کوه نشین یا جنگل …) که دیدم ، مهربان و بی دریغ بود …چه در دامنه های تفتان ، چه در دامنه های درفک، چه در دامنه های اشترانکوه … از تعارفات ما بدور بودند ، انگار در جهان دیگری ورود کرده ایم ، نان ، پنیر، دوغ ،چای ، اطاق، لبخند…همه چیز را با تو ، و حتی جایشان را تقسیم می کنند …بخود شک می کنم ، برای این صفای انسانی…اگر چیزی هم می گویند که ( ازنظر انسانی…) تفاوتی دارد ، از سر سادگی و باوری سطحیست …اما همواره می آموزند ، که زندگی روی دیگری هم دارد…

  3. خبر تاثر برانگیزی بود… یادش گرامی. چه روزها و شبهای به یاد ماندنی را مهمان ایشان بودیم.
    سپاس از خبر رسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *