خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / میزان نیاز به انرژی در ارتفاع بالا

میزان نیاز به انرژی در ارتفاع بالا

نیاز کل انرژی بدن مقدار تام انرژی است که جهت تعادل انرژی در بدن مورد نیاز است.شما چنانچه انرژی دریافتی و مصرفی تان برابر باشد نه وزن می گیرید نه وزن از دست می دهید.

در ارتفاعات بالاتر از ۲۵۰۰ متر یکی از شایعترین یافته ها کاهش وزن بدنبال کاهش اشتها و نهایتا دریافت کم انرژی و افزایش متابولیسم پایه است. در چنین مطالعه مشخص شده که مقدار نیاز به انرژی در فردی که فعالیت متوسط دارد و در ارتفاع به سر می برد بیشتر از نیازبه انرژی در سطح دریا برای همان میزان فعالیت است.

در یک مطالعه که بر روی نظامیان بولیویایی در ارتفاعات آند ( در ارتفاع ۵۶۰۰ متر ) انجام شد پس از ۱۸ روز اقامت و زمانی که افراد مورد مطالعه به آب و هوا و ارتفاع عادت کرده بودند همگی دچار کاهش وزنی به میزان متوسط ۴٫۳۵ کیلوگرم شده بودند ( ۶/۱=SO) کاهش وزن ممکن است برای یک دوره کوتاه قابل پذیرش باشد ولی چنانجه طول بکشد منجر به تحلیل و سوخت بافت عضلانی خواهد شد. تعدادی از افراد مورد مطالعه عمدا قبل از تحقیق وزن اضافه کردند و حتی وقتی غذا به اندازه کافی موجود بود باز هم از دست دادن وزن طی اقامت در ارتفاع بوقوع پیوست.اگر چه آنها که در سطح دریا افزایش وزن داشتند رژیم شان همان غذای داده شده به نظامیان مستقر در ارتفاعات آند بود و شامل پوره،نوشیدنی های شکلاتی،سوپهای آماده،سیب زمینی پودر شده،چای و و قهوه شیرین،کیک های نعنایی و بیسکویت میوه ای و کشمش و تنقلات،قرص های شکر و مقداری شیر شکلات بود اینها همگی غذاهای پرکالری محسوب می شوند بر اساس دیدگاه فوق میزان انرژی دریافتی در مناطق مرتفع باید بیشتر از میزان دریافتی در سطح دریا باشد،اگر چه اشتها در ارتفاعات کاهش می یابد.برای فائق آمدن بر کاهش وزن و تحلیل عضلانی در مناطق مرتفع (بالای ۲۵۰۰ متر) شما باید برای مصرف انرژی طرح و نقشه داشته باشید و این طرح می بایست هم شامل انرژی مصرفی در حد مصرف در سطح دریا و هم انرژی مصرفی اضافی در ارتفاع باشد.

تخمین زده می شود که انرژی اضافی برای مردان ۳۰۳-۲۵۲ در روز و زنان ۲۰۲-۱۸۲ کیلو کالری در جهت برآورده کردن نیاز بدن جهت فعالیتهای پایه می باشد.

اما حالا که متوجه شدیم میزان نیاز بدن به انرژی در ارتفاع افزایش می یابد.باید بپرسیم چه انرژی ارجح است و مواد مغذی کدام اولویت دارند چربی،کربوهیدرات یا پروتئین؟

 

دکتر امیر حسین خلیلی فر

عضو انجمن پزشکی کوهستان ایران

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *